Так само як ви міняєте старе, зношене взуття, вам потрібно міняти велосипедну гуму. Аналогічно з широким вибором взуття, велосипедний ринок насичений великим вибором покришок. Ви можете купити що завгодно, починаючи з гуми для підвищення швидкості або зчеплення і закінчуючи довговічною і максимально стійкою до проколів. Визначити знос можна за такими ознаками:
-
Центр протектора помітно зношений, що призводить до частих проколів;
-
Керованість велосипеда помітно погіршилася;
-
Протектор має округлий і нерівний вигляд;
-
На боковинах починають проступати нитки плетіння каркаса;
-
Гума починає тріскатися або відшаровуватися від каркаса;
-
Утворилися деформації, викликані пошкодженням корпусу під зовнішньою стінкою;
-
Прорізи в протекторі, що допомагають виходити волозі, зникають;
-
З'явилося безліч дрібних порізів, що містять осколки скла;
-
Індикатори зносу, залишені виробником на гумі, зникають.
Як вибрати розмір покришок для велосипеда правильно?
Підібрати розмір може бути складним завданням, але в більшості випадків є простий спосіб: перевірте боковину - як правило, виробник вказує розміри там. Залежно від виробника, ви можете побачити один з декількох наборів чисел. Якщо розмір вашої нової покришки відповідає хоча б одному з них, вона безсумнівно вам підходить.
Маркування велосипедних покришок
Маркування в дюймах. Наприклад: 26" x 2.1". Позначає приблизний зовнішній діаметр і ширину. Передбачалася як стандарт для гірських моделей, але зустрічається в більшості випадків.
Французька система позначень. Наприклад: 700Сx25С. 700С позначає приблизний зовнішній діаметр з урахуванням товщини самої гуми. 25С - значення товщини, еквівалентне 25 мм. Літерні приставки позначають ступінь ширини покришки:
- A - найвужча;
- B - найвужча;
- C - широка;
- D - найширша. Даним маркуванням позначають тільки моделі для шосейних, міських і гібридних велосипедів.
Система ETRTO (ISO). Наприклад: 25-622. Вказується на будь-яких типах покришок і є універсальним методом маркування. Наприклад, для позначення шини 700х25с у цьому стандарті вказується внутрішній діаметр по ободу 622 мм, а не зовнішній 700 мм.
Ширина велосипедних покришок
Якщо діаметр колеса повинен точно збігатися, то ширину покришки можна підібрати з невеликими змінами значення. Наприклад, деякі велосипедисти обирають ширші шини для м'якої їзди та підвищення зчеплення з дорогою. Однак вибір ширини також обмежений, адже цей параметр пов'язаний з шириною обода, розміром вилки і кліренсом. Ретельно все вимірюйте, перш ніж купувати широку гуму.
Товсті або "плюсові" моделі підійдуть не на всі велосипеди, бо мають ширину від 3 дюймів і встановлюються на електровелосипеди, фетбайки та гібридні з фетбайками моделі. Вони добре поводяться на снігу або піску, забезпечуючи м'який рух з хорошим зчепленням. Проміжні плюсові варіанти в 3 дюйми - це золота середина між стандартними і широкими моделями. Вони часто встановлюються на гірські електровелосипеди, здатні розвивати велику швидкість.
Типові розміри велошин
Наведені нижче дані допоможуть вам отримати загальне уявлення про розміри протекторів і типи велосипедів, для яких вони призначені.
Гірські: зовнішній діаметр таких покришок може становити 26", 27.5" або 29". Ширина варіюється від 1.9 до 5 дюймів. Наприклад:
-
Для гірських велосипедів: від 1.9 до 2.3 дюймів;
-
Трейлові або all-mountain: від 2.3 до 2.5 дюймів;
-
Шини для даунхілу (швидкісний спуск): від 2.5 дюймів і вище. Важливо: для сучасного професійного даунхілу використовуються покришки шириною від 2.3" до 2.6". Гума від 2.5" і вище підходить для комфортного, неспішного спуску велосипедистами-любителями.
Шосейні: зовнішній діаметр коліс більшості шосейних велосипедів становить 700 мм, а ширина стартує на значенні від 23 мм. Більшість шосейних моделей мають ширину близько 30 мм, але ви також можете побачити моделі шириною 45 мм на гравійних велосипедах.
Для дитячих велосипедів: типовий діаметр коліс становить 20 або 24 дюйми, але в моделях для найменших можна зустріти гуму діаметром 12", 14", 16" і 18". Ширина дитячих коліс у більшості випадків порівнянна з шириною гірських.
Однак якщо розмір нової покришки відповідає розміру старої, не варто турбуватися, що ви помилитеся у виборі. Якщо ви сумніваєтеся у своєму рішенні, ви завжди зможете проконсультуватися з нашим менеджером і підібрати для себе ідеальний варіант.
Типи велосипедних покришок
При виборі покришок під ваш стиль їзди основну увагу слід приділити типу протектора, який визначає зчеплення з поверхнею та комфорт на різних покриттях. На гірській гумі протектор має різну шиповану структуру і малюнок. На шосейних він варіюється від чистого сліка до тонкого рифленого малюнка.
Нижче представлено список можливих протекторів, однак зіставити його з потрібним вам типом покришок буде не так просто. Передбачуване призначення шини - це хороша підказка. Також, у багатьох покришок є розшифровка її малюнка протектора, яку надає виробник, ми ж розповімо про протектори тезисно.
Шиповані гірські протектори:
-
Дрібнозернисті: шипи розташовані максимально близько, що робить їх ідеальними для сухих ґрунтових трас;
-
З широко розташованими шипами: покращують керованість як на розмоклому, так і на пухкому ґрунті;
-
Шиповані з дрібними прорізами: допомагають краще триматися на важкопрохідній місцевості, такій як коріння і каміння;
-
Маленькі, з рівномірно розташованими шипами: полегшують проходження поворотів на твердому ґрунтовому покритті.
Шосейні протектори:
-
Слік - мають ледь помітний малюнок або його відсутність. Такі покришки забезпечують безперешкодний набір і підтримку швидкості на гладких асфальтованих поверхнях.
-
Напівслік - центральна частина гладка для підтримки швидкості, а бічні зони - з легким рельєфом для зчеплення в поворотах. Ідеальні для асфальту та легкого ґрунту.
-
Реверсний протектор - призначений для пересіченої місцевості, поєднує в собі накат на гладких дорогах і зчеплення на нерівних покриттях.
-
Грязьові покришки - з агресивним і глибоким протектором. Вони створені для виштовхування бруду із зони контакту з поверхнею, забезпечуючи краще зчеплення на болотистих і мокрих трасах.
Додаткові нюанси при виборі протекторів:
-
Напрямок протектора. Більшість малюнків спрямовані в один бік. Не забувайте перевіряти боковину покришки перед установкою.
-
Протектори переднього і заднього колеса. Деякі шини розроблені спеціально для переднього або заднього колеса. Передні забезпечують краще керування, а задні - зчеплення і тягу.
-
Сумісність камери та покришки. Розміри велосипедних камер, по суті, відповідають розмірам покришок, але за одним лише винятком: камери можуть розтягуватися, а отже, мають діапазон ширини, наприклад: діаметр камери 27.5", а її діапазон 1.9" - 2.3". Відповідно, будь-яка камера, яка потрапляє своїм діапазоном у зазначену на покришці ширину - сумісна.
Своєчасна порада: Не забудьте звернути увагу на тип ніпеля камери. Він має відповідати ширині отвору на ободі.
Які ще бувають велосипедні покришки?
Безкамерні - це велосипедні шини, які встановлюються на ободі без камери, герметизуються спеціальною рідиною (герметиком) і накачуються. Якщо в поточний момент ви використовували покришки з камерами, то перехід на безкамерні значно підвищить продуктивність коліс:
- ви зможете використовувати низький тиск для кращого зчеплення з дорогою і плавної їзди;
- у вас не буде складок камери всередині колеса;
- загальна вага велосипеда знизиться;
- проколи будуть заклеюватися герметиком і вам більше не доведеться латати камеру.
Своєчасна порада: Якщо ви вирішите перейти на безкамерне використання, не забудьте перевірити свій обід на цю можливість.
Стійкі до проколів - це особливий вид гуми, що призначена для поїздок містом або для довгих мандрівок разом із велосипедом. Вони дещо дорожчі та важчі, але обов'язкові для велотуризму.
Складні - часто звані фолдинговими, від англ. слова foldable (рос. складаний). На більшості шин, бортові кільця (що утримують покришку на ободі) зроблені зі сталевого дроту, але на складних моделях вони зроблені з кевлара або арамідного волокна. Основна причина купівлі таких покришок - це економія ваги і їхня компактність. Вони ідеально підходять для полегшення байка або як запасна гума. Бортові кільця в таких покришках гнучкі, тому їх без проблем можна скласти в сумку.
Покришки з шипами. Якщо ви часто катаєтеся взимку, вони однозначно заслуговують на вашу увагу. Матеріалом шипів служить залізо або алюміній. Вони забезпечують зчеплення при їзді по засніженій або зледенілій поверхні.
З чого виготовляють велосипедні покришки?
Компаунд - це гумова суміш, з якої виготовляється покришка. У більшості випадків використовується два типи компаунда - це м'яка (липка) або тверда (міцна) гума. Деякі моделі мають двокомпонентний компаунд, що поєднує в собі обидві характеристики. Як правило - це запатентована виробником особлива суміш, яка дорожча за ціною.
Корд - являє собою жорсткий каркас, який служить основою для еластичної частини покришки. Для його виготовлення використовують нитки зі сталі або кевлару. Що вища щільність плетіння корду, то міцнішою, надійнішою і стійкішою до пошкоджень буде велосипедна покришка, а її вартість також зростає.
TPI - це щільність плетіння корду (каркаса) велосипедної покришки, що лежить у структурному шарі гуми. Він вимірюється кількістю витків на дюйм. Що вища кількість витків, то вища якість покришки та її зносостійкість. Цей параметр має великий вплив на дорожні (шосейні) моделі, де тиск у колесі значно вищий. Загальний TPI може варіюватися від 60 до 320 витків на дюйм, а шари корду можуть укладатися один на одного. Наприклад: покришка на "180/3 TPI" має три шари корду по 60 витків ниток на дюйм, що в сумі формує каркас у 180 витків на дюйм.
Покришки зі значенням вище 40 TPI називають "skinwall". На таких моделях боковини вкриті тонким шаром компаунда, крізь який проглядає малюнок верхнього шару корду, а їхнім матеріалом слугує кевлар. Покришки skinwall - це легкі та високотехнологічні вироби, бортове кільце яких майже завжди зроблено з арамідного волокна або кевлару (фолдингове).
Покришки зі значенням TPI нижче 40 називають "gumwall". Ці моделі мають велику кількість компаунда на боковині, тому малюнок верхнього шару корду на них не проглядається. Їхня ціна значно нижча, а вага - вища. Вони зовсім не погані, але призначені для інших цілей. Бортове кільце на цих покришках сталеве, тому вони не складаються. Гума gumwall - це переважно туристичні моделі, в яких важлива зносостійкість і стійкість до порізів боковин.
Висновок
Велосипедні покришки відрізняються з якістю, довговічністю та продуктивністю. Кожен бренд використовує різні компаунди для різних потреб, тому кожна шина відрізняється м'якістю, зчепленням і прохідністю. Або, як кажуть багато велосипедистів: "Має свій характер". На ринку занадто багато брендів, тому загальне правило полягає в ціні. Вам доведеться платити більше, щоб отримати кращий товар.
Тут були описані універсальні знання з видів, особливостей і підбору покришок, озброївшись якими ви сміливо купите потрібну вам велосипедну гуму. У нашій спеціалізованій майстерні ви зможете скористатися послугами механіка, який швидко підготує ваш велосипед в дорогу вже на нових покришках.