Як ви змінюєте старе, зношене взуття, вам потрібно міняти велосипедну гуму. Аналогічно з широким вибором взуття, велосипедний ринок заповнений великим вибором покришок. Ви можете купити будь-що, починаючи з гуми для підвищення швидкості або зчеплення, і закінчуючи довговічною і максимально стійкою до проколів. Визначити зношування можна за такими ознаками:
- Центр протектора помітно зношений, що призводить до частих проколів;
- Керованість велосипеда помітно погіршилася;
- Протектор виглядає округлим та нерівним;
- На боковинах починають проступати нитки плетіння каркаса;
- Гума починає тріскатися чи відшаровуватися від каркаса;
- Утворилися деформації, спричинені пошкодженням корпусу під зовнішньою стінкою;
- Прорізи в протекторі, що допомагають виходити волозі – зникають;
- З'явилося безліч дрібних порізів, що містять уламки скла;
- Індикатори зношування, залишені виробником на гумі, зникають.
Як підібрати правильний розмір велорезини?
Підібрати розмір може бути складним завданням, але в більшості випадків є простий спосіб:
Перевірте боковину — зазвичай виробник вказує розміри там.
Залежно від виробника, ви можете побачити один із кількох наборів чисел. Якщо розмір вашої нової шини відповідає хоча б одному з них, вона вам підходить.
Стандарти маркувань:
- Маркування у дюймах. Наприклад: 26” x 2.1”. Позначає приблизний зовнішній діаметр та ширину. Передбачався як стандарт для гірських моделей, але зустрічається на більшості колес.
- Французька система позначень. Наприклад: 700Сх42С. 700С позначає приблизний зовнішній діаметр з урахуванням товщини гуми. 25С – значення товщини еквівалентно 25 мм. Літерні приставки позначають ступіньширини покришки:
- A – найвужча;
- B – вузька;
- C – широка;
- D – найширша.
Даним маркуванням позначають лише моделі для шосейних, міських та гібридних велосипедів.
- Система ETRTO (ІSO). Наприклад: 47-622. Вказується на будь-яких типах покришок і є універсальним методом маркування, розробленим міжнародною організацією стандартизації ISO. Наприклад, для позначення шини 700х45с у цьому стандарті вказується внутрішній діаметр по ободу 622 мм, а не зовнішній 700 мм.
Ширина
Якщо діаметр колеса повинен точно збігатися, ширину покришки можна підібрати з невеликими змінами значення. Наприклад, деякі велосипедисти вибирають ширші шини для м'якої їзди та підвищення зчеплення з дорогою. Однак вибір ширини також обмежений, адже цей параметр пов'язаний із шириною обода, розміром вилки та кліренсом. Ретельно все вимірюйте, перш ніж купувати широку гуму.
Товсті або "плюсові" моделі підійдуть не на всі велосипеди, тому що мають ширину від 3 дюймів і встановлюються на електровелосипеди, фетбайки та гібридні з фетбайками моделі. Вони добре поводяться на снігу чи піску, забезпечуючи м'який рух із гарним зчепленням. Проміжні плюсові варіанти в 3 дюйми – це золота середина між стандартними та широкими моделями. Вони часто встановлюються на гірські електровелосипеди, здатні розвивати більшу швидкість.
Типові розміри шин наведені нижче, дадуть вам базове уявлення про розміри та типи велосипедів, на яких вони застосовуються:
- Гірські: зовнішній діаметр таких покришок може становити 26”, 27.5” чи 29“. Ширина варіюється від 1.9 до 5 дюймів. Наприклад:
- Для гірських велосипедів: від 1.9 до 2.3 дюйма;
- Трейлові чи all-mountain: від 2.3 до 2.5 дюймів;
- Шини для даунхілла (швидкісний спуск): від 2.5 дюймів та вище.
- Шосейні: Зовнішній діаметр коліс більшості шосейних велосипедів складає 700 мм, а ширина стартує на значенні від 23 мм. Більшість шосейних моделей мають ширину близько 30 мм, але ви також можете побачити моделі завширшки 45 мм на гравійних велосипедах.
- Для дитячих велосипедів типовий діаметр коліс становить 20 або 24 дюйми, але в моделях для найменших можна зустріти гуму діаметром 12”, 14”, 16” та 18”. Ширина дитячих коліс у більшості випадків можна порівняти з шириною гірських.
Однак якщо розмір нової шини відповідає розміру старої, не варто турбуватися, що ви помилитеся у виборі. Якщо ви сумніваєтеся у своєму рішенні, ви завжди зможете проконсультуватися з нашим менеджером та підібрати для себе ідеальний варіант.
Вибір протектора
Вибір правильних покришок під стиль їзди зводиться до вибору правильного протектора. На гірській гумі протектор має різну шиповану структуру та малюнок. На шосейних він варіюється від чистого сліку до тонкого рифленого малюнка.
Нижче наведено список можливих протекторів, однак порівняти їх з потрібним вам типом покришок буде не так просто. Призначення шини — це хороша підказка. Також у багатьох покришок є розшифровка її малюнка протектора, яку надає виробник, ми ж розповімо про протектори тезово.
Шиповані гірські протектори бувають наступних видів:
- Дрібнозернисті: Шипи розташовані максимально близько, що робить їх ідеальними для сухих ґрунтових трас;
- З широко розташованими шипами: Поліпшують керованість як на розмоклому, так і на пухкому ґрунті;
- Шиповані з дрібними прорізами: Допомагають краще триматися на важкопрохідній місцевості, такій як коріння та каміння;
- Маленькі, з рівномірно розташованими шипами: Полегшують проходження поворотів на твердому ґрунтовому покритті.
Шосейні протектори:
- Слік: Мають ледь помітний малюнок, або малюнок відсутній зовсім. Протектор забезпечує безперешкодний набір та підтримку швидкості на гладких асфальтованих поверхнях.
- Полуслік: Створені переважно для гладких поверхонь і можуть використовуватися не тільки на асфальті, а й на гладкому ґрунті. Вони мають рівну центральну частину для підтримки швидкості та агресивні бічні зони для проходження поворотів.
- Реверсний протектор: Призначені для їзди по гірській місцевості. Представляють компроміс між накатом на гладких поверхнях і зчепленням на нерівному ґрунті.
Додаткові деталі:
- Напрямок протектора: більшість малюнків протектора спрямовані в один бік. Це означає, що їх можна випадково встановити задом наперед і погіршити поведінку на дорозі. Не забувайте дивитися на боковину перед встановленням, адже там буде вказано інформацію про правильний напрям протектора.
- Протектори переднього та заднього колеса: багато шин призначені для встановлення або на переднє колесо, або на заднє. Переконайтеся, що вибрана покришка відповідає вашому випадку.
Сумісність камери та покришки
Розміри велосипедних камер, по суті, відповідають розмірам покришок, але є один виняток: камери можуть розтягуватися, отже, мають діапазон ширини, наприклад: діаметр камери 27.5”, а її діапазон 1.9” - 2.3”. Відповідно, будь-яка камера, яка потрапляє своїм діапазоном у вказану на шині ширину — сумісна.
Додаткові особливості велосипедних покришок
Безкамерні — це велосипедні шини, які встановлюються на обід без камери, герметизуються спеціальною рідиною (герметиком) і накачуються. Якщо ви використовували покришки з камерами, то перехід на безкамерні значно підвищить продуктивність коліс:
- Ви зможете використовувати низький тиск для кращого зчеплення з дорогою та плавної їзди;
- У вас не буде складок камери всередині колеса;
- Загальна вага велосипеда зменшиться;
- Проколи заклеюватимуться герметиком і вам більше не доведеться латати камеру.
Стійкі до проколів — це особливий вид гуми, яка призначена для поїздок містом або для довгих подорожей разом із велосипедом. Вони дещо дорожчі й важчі, але обов'язкові для велотуризму.
Складані — часто називаються фолдинговими, від англ. слова foldable (рус. складаний). На більшості шин, бортові кільця (що утримують покришку на ободі) виготовлені зі сталевого дроту, але на складаних моделях вони виготовлені з кевлару або арамідного волокна. Основна причина покупки таких покришок – це економія ваги та їх компактність. Вони ідеально підходять для полегшення байка або як запасна гума. Бортові кільця в таких покришках гнучкі, тому їх без проблем можна скласти у сумку.
Покришки із шипами. Якщо ви часто катаєтеся взимку, вони однозначно заслуговують на вашу увагу. Матеріалом шипів є залізо або алюміній. Вони забезпечують зчеплення при їзді по засніженій або зледенілій поверхні.
Вдосконалений компаунд. Компаунд — це гумова суміш з якої виготовляється покришка. У більшості випадків використовується два типи компаунда – це м'яка (липка) або тверда (міцна) гума. Деякі моделі мають двокомпонентний компаунд, що поєднує обидві характеристики. Як правило, це запатентована виробником особлива суміш з вищою вартістю.
TPI - це щільність плетіння корду (каркасу) велосипедної покришки, що лежить у структурному шарі гуми. Він вимірюється числом витків на дюйм. Чим вище кількість витків, тим вище якість покришки та її зносостійкість. Цей параметр має великий вплив на дорожні (шосейні) моделі, де тиск у колесі значно вищий. Загальний TPI може змінюватись від 60 до 320 витків на дюйм, а шари корду можуть укладатися один на одного. Наприклад: покришка на “180/3 TPI” має три шари корду по 60 витків ниток на дюйм, що у сумі формує каркас 180 витків на дюйм.
Покришки зі значенням вище 40 TPI називають “skinwall”. На таких моделях боковини покриті тонким шаром компаунда, крізь яку проглядає малюнок верхнього шару корду, а їх матеріалом є кевлар. Покришки skinwall - це легкі та високотехнологічні вироби, бортове кільце яких майже завжди виготовлене з арамідного волокна або кевлару (фолдингове).
Покришки зі значенням TPI нижче 40 називають “gumwall”. Дані моделі мають велику кількість компаунда на боковині, тому малюнок верхнього шару корду на них не проглядається. Їхня ціна значно нижча, а вага — вища. Вони зовсім не погані, але призначені для інших цілей. Бортове кільце на цих покришках сталеве, тому вони не складаються. Гума gumwall - це переважно туристичні моделі, в яких важлива зносостійкість та стійкість до порізів боковин.
Висновок
Велосипедні покришки відрізняються з точки зору якості, довговічності та продуктивності. Кожен бренд використовує різні компаунди для різних потреб, тому кожна шина відрізняється м'якістю, зчепленням та прохідністю. Або, як кажуть багато велосипедистів: «Має свій характер». На ринку дуже багато брендів, тому загальне правило полягає у ціні. Вам доведеться платити більше, щоб отримати товар краще.
Тут були описані універсальні знання за видами, особливостями та підбором покришок, озброївшись якими ви сміливо купите потрібну вам велосипедну гуму. У нашій спеціалізованій майстерні ви зможете скористатися послугами механіка, який швидко підготує ваш велосипед у дорогу вже на нових шинах.