У 1817 році німецький винахідник Карл Фон Дрез створив перший двоколісний самокат. Цей самокат мав два колеса, кермо і виглядав як велосипед без педалей. Рама цього байка була зроблена з дерева. З тих пір пройшло багато часу. Сучасні компанії пропонують безліч варіантів з яких виготовляють фрейм сети. Сталь, алюміній, карбон, магній і титан - найпоширеніші.
Як відрізнити матеріал рами по зварному шву?
Сталь
З сталі почалося масове виготовлення велосипедних каркасів. Будучи доступною, вона має як переваги, так і недоліки. Це досить міцний і разом з цим м'який метал. За рахунок своєї м'якості він не так вібрує, цей метал досить гнучкий. Такий фрейм сет можна використовувати для повсякденного катання, особливо якщо у вас жорстка (ригідність) вилка. Важливо знати те що вага велосипедиста впливає на вибір матеріалу. Сталевий каркас відмінно підійде для райдерів з вагою до 70 кг.
Іржавіння - руйнування металу в слідстві впливу навколишнього середовища. Якщо на фреймі є подряпини, в місцях де метал не покритий фарбою - з'явиться іржа. Ще один мінус - він важкий, це негативно позначається на розгоні. Так само при підйомі в гору райдер буде відчувати кожен зайвий грам, так що для змагань, де важлива кожна секунда варіант зі сталевою рамою швидше за все не підійде. Сталеві конячки можуть добре виглядати в таких дисциплінах як даунхіл.
Основні типи:
- Вуглецева - найдешевша у виробництві, дуже м'яка, за рахунок цього легко ремонтується, а також її легко деформувати, вона схильна до руйнування більше за інших. Використовують цей метал в найдешевших моделях роверів.
- HI-ten - його якість трохи вища за вуглецеву, але ця різниця не значна.
- Cromomolibden (Cro-Mo) - якісна сталь, в її склад входить хром і молібден, ці компоненти дають великий запас міцності, підвищують стійкість до корозії, вона володіє відмінними амортизаційними властивостями, ремонтопридатна.
Алюміній
На сьогоднішній день фрейми з алюмінію поступово витісняють сталь. Причин, за якими люди дивляться в цей бік дуже багато. Масове виробництво дешевше в порівнянні з іншими матеріалами. . Байки початкового і середнього рівня як правило виготовлені саме з нього. Якщо в магазині є сталеві вели, вони як правило дешеві і швидше за все зроблені з Хітена або звичайні вуглецеві. Байки з якісного хром молібдену знаходяться в досить специфічному сегменті - турінг або фіксед гір, в деяких випадках даунхіл.
Плюси
- Головна перевага - вага, байк легко розігнати, та й підйом в гору буде набагато легшим.
- Доступність, вам не важко буде знайти відповідний під ваші потреби алюмінієвий ровер.
- Відсутність іржі.
Мінуси
- Жорсткість - одночасно і плюс, і мінус. Вона доречна якщо вас цікавлять швидкісні показники. Даний матеріал не гасить вібрації, якщо у вас немає амортизації тоді найменші рельєфні нерівності будуть викликати неприємну тряску, бити по руках і не тільки. Особливо це стосується людей з маленькою вагою.
- Малий термін експлуатації. Можна легко пошкодити, він боїться падінь і ударів.
- Низька ремонтопридатність.
Є кілька популярних сплавів, 7005 - міцніший, але його складніше обробляти, найпоширеніший 6061 - він більш пластичний. Підвівши підсумки можна з упевненістю сказати, що сьогодні алюмінієві байки захопили ринок і користуються величезною популярністю не залежно від типу, будь то гірський або шосейний байк.
Титан
Титан об'єднав в собі всі позитивні сторони стали і алюмінію. Титан відмінно гасить вібрації вашого коня, в міру жорсткий, він не іржавіє, проте недостатком є його вартість і складність в ремонті. Ніхто не займається масовим виробництвом титанових байків, найчастіше це кастомні веліки, зроблені під замовлення, або виробництво дрібними тиражами.
Плюси
- Легкий.
- Стійкість до роз'їдання.
- Має високий поріг втоми, не боїться падінь і ударів.
- Гасить вібрації.
Мінуси
- Велика вартість.
- Складно знайти майстра, який може якісно провести зварювальні роботи.
Підводячи підсумки хотілося б сказати про те, що його універсальність не настільки безмежна. Він буде мати гарний вигляд на турінгових кониках, іншими словами це вдале рішення для людей, які їздять багато і скрізь. З титану не роблять ровери для трекових гонок, він недостатньо жорсткий для такого виду спорту.
Карбон
Карбонові фрейми мають ряд переваг, вони легкі і міцні, не схильні до зовнішніх руйнівних чинників, добре поглинають вібрацію, на сьогодні він є переважним в професійному спорті. Якісно виготовлена карбонова рама може бути дуже міцною і витримувати величезні навантаження. Так само карбон відмінно прибирає високочастотні коливання. Він володіє високою жорсткістю, такий велосипед легше розігнати, на ньому легше їхати в гору.
Плюси
- каркас важить в середньому 800 - 900 грам.
- Висока міцність.
- Можливість сконструювати і домогтися будь-якої форми і міцності.
- Не іржавіє.
Мінуси
- Висока вартість, вона обумовлена тим що більшість процесів виконується вручну.
- Складність установки навісних комплектуючих - таких як багажник.
- Боїться точних ударів.
- Складно ремонтувати. Міцність в місцях ремонту в рази знижується.
- При виготовленні потрібно точно слідувати багатьом процесам, деякі неперевірені виробники продають м'яко кажучи, не якісні вироби, хоч рама може мати низьку вагу, але це не означає, що вона буде виконувати поставлені завдання.
Екзотичні матеріали
Крім найпоширеніших, можна зустріти зовсім несподівані, наприклад - деревина, бамбук, різна екзотика з додаванням магнію, скандію або берилію.
Підсумки
В першу чергу, при виборі матеріалу, з якого буде виконаний ваш байк потрібно відштовхуватися від ваших потреб, потрібно чітко розуміти, що саме ви хочете від свого двоколісного друга, тоді керуючись цією статтею ви без проблем зможете підібрати велосипед який впорається з вашими запитами.