Хоча кожен з нас бачив велосипед, майже всі каталися на ньому, в 95 відсотках випадків, коли людей просять зобразити його, у них виходить не зовсім правильна форма. Іноді виходить зовсім футуристичний дизайн. Такий експеримент в 2009 році провів італійський дизайнер Джанлука Гіміні, він просив випадкових людей намалювати конструкцію ровера, більшість беруть участь не змогли зобразити правильно функціонуючий апарат, часом виходили дивовижні моделі, за деякими найцікавішими малюнками були спроектовані 3D моделі.
У цій статті ми розберемося з чого ж складається велосипед, як працюють окремі його механізми, і для чого вони взагалі потрібні.
Будова, базові компоненти, з яких складається байк:
Рама
Рама - найважливіший елемент, вона є скелетом, на якому тримається все навісне обладнання, правильно обрана рама - це єдиний компонент, який ви не будете замінювати в ході експлуатації, все інше можна вважати розхідним матеріалом. Існує безліч матеріалів рам, але це інша, досить об'ємна і важлива тема, про це у нас є окрема стаття (матеріали рам)
- Відкрита - рама придумана для жінок, верхня труба вигнута і розташовується близько до нижньої, або ж вона зовсім відсутня.
- Закрита - верхня труба пряма, утворює так званий передній трикутник.
Все інше - особливості форми, які обумовлені типом велосипеда, його призначенням.
Вилка
Елемент який також може довго служити без заміни та істотно впливає на якість і стиль їзди. Їх можна розділити на два типи
- Ригідна (жорстка) - встановлюється на шосейні велосипеди, дорожні, сінглспіди, дитячі велосипеди, БМХ. Матеріал такої вилки може відрізнятися від матеріалу рами. Часто можна зустріти карбонову вилку на алюмінієвому велосипеді. Якість амортизації безпосередньо залежить від матеріалу, алюмінієві - жорсткі, сталь здатна гасити деякий спектр вібрацій, найкраще гасять вібрації карбон і титан.
- Амортизована - встановлюється на гірські, в деяких випадках дорожні велосипеди. Конструктивно вони поділяються на кілька типів:
- Пружинно-еластомірні - самий бюджетний варіант, складається з пружини, всередині якої розташований поліуретановий демпфер. Такі вилки мають мінімум налаштувань, вони не працюють при мінусовій температурі.
- Пружинно-масляні - демпфером тут служить масло. Користуються популярністю серед вело любителів, такі вилки надійні, вони піддаються регулюванню.
- Повітряно-масні - замість пружини встановлений повітряний картридж. Кількістю повітря можна швидко відрегулювати жорсткість, але таку вилку потрібно періодично підкачувати.
Управління
Рульова колонка - механізм, за допомогою якого кермо і вилка обертаються, таким чином відбувається управління.
- Різьбові - старий тип колонки, на кінці штока вилки нарізана різьба, зараз їх встановлюють на бюджетних велосипедах. Є можливість легко регулювати висоту керма, за рахунок якору всередині штока.
- Безрізьбові кермові колонки поділяються на кілька видів:
- Неінтегрована колонка - розповсюджений стандарт. Чашки з проточкою під підшипники впресованну в рульовій стакан (підшипники винесені назовні рульового стакана). Якір і кришка якоря із затяжним болтом з'єднують конструкцію.
- напівінтегрована рульова колонка - основна відмінність в тому, що підшипники знаходяться всередині склянки рами, такий тип колонки більш надійний, має хорошу пило-волого захист. Можуть бути встановлені як насипні, так і підшипники закритого типу.
- Інтегрована рульова колонка - не має чашки, посадкове місце під підшипник виточене в стакані. Такі колонки сумісні тільки з підшипниками закритого типу (ПРОМПІДШИПНИК)
Винос керма - деталь велосипеда яка з'єднує кермо зі штоком вилки. У різьбових колонках винос вставляється всередину штока, таким виносом можна регулювати висоту керма. У безрізьбових колонок винос надягається на шток.
Кермо - може мати різну форму, залежно від призначення. Пряме - використовується в гірських велосипедах, дорожні встановлюють на міські велосипеди, шосейні керма (баран), керма метелики (похідні, трекінгові).
Трансмісія
Трансмісія призначена для передачі зусилля з ніг людини на колесо. Перші велосипеди взагалі не мали трансмісії, потім стали використовувати ланцюгову передачу, вона до цих пір є найпопулярнішою. Так само існує ремінна і електрична.
Якщо велосипед на одну швидкість, то його трансмісія максимально проста, вона складається з
- Ведучої зірки - передній зубчастий диск, встановлений на кареточному валу, призначений для перетворення поступального руху велосипедиста під обертальний, так само розмір зірки впливає на передавальне відношення. На велосипедах з передачами встановлена система зірок, спереду може стояти до 3 зірочок з різною кількістю зубів, наприклад 36х42х46.
Більш докладно про передачах велосипеда можна дізнатися зі статті про передачі велосипеда.
- Ведома зірка - встановлена на ступиці заднього колеса, призначена для зміни передавального числа. На велосипедах з передачами варто система зірок, вона буває двох типів
- Вольнобег (трещетка) - більш проста конструкція, яку зараз встановлюють на бюджетні велосипеди.
- Касета - більш надійна система.
- Шатун - важіль, до якого кріпиться передня зірка (правий) і педаль, так само лівий, до якого прикріплена тільки педаль, шатуни одягнені на кареточний вал.
- Ланцюг - з'єднує провідну і ведому зірки. Є важливим елементом, який вимагає ретельного догляду.
- Кареточного вал - приводить в рух трансмісію, з'єднує раму з шатунами
Колеса (вілсет)
Велосипедні колеса - це збалансована система, яка складається з втулки, спиць, обода, камери і покришки. Велике колесо - це завжди хороший накат, висока прохідність, колеса забезпечать велосипедисту маневреність.
Система гальмування
Гальмо необхідний для регулювання швидкості велосипеда і його своєчасної зупинки. Існує кілька типів гальм:
- Барабанні - гальмо з яким знайомі люди, які їздили на велосипеді Україна, гальмування відбувається при обертанні педалей назад.
- Ободні (V - Brake) - дві колодки затискають обід колеса, таким чином відбувається гальмування.
- Дискові гальма - складаються з самого диска, який закріплений на колесі, і супорта всередині якого відбувається притиснення диска. Існують механічні і гідравлічні дискові гальма. Механічний працює за допомогою троса, який з одного боку закріплений на гальмівній ручці, інший кінець зафіксований на супорт, при натязі супорт стискається - відбувається гальмування. Гідравлічний працює за допомогою рідини, вона подається під тиском по шлангу від ручки до супорта.
Інше
Крім основних існує маса додаткових деталей, які так само незамінні, виділимо кілька з них.
Сідло - елемент з яким ви безпосередньо контактуєте, воно кріпиться на підсідельний штир, який в свою чергу вставляється в раму. Вибір сідла - дуже делікатний процес, ця деталь дуже впливає на комфорт при їзді.
З педалями теж все не так просто, бувають платформи - звичайні педалі які встановлені на більшості велосипедів. Контактні - використовуються в основному на шосейних байках, доля професійних спортсменів, а також вело любителів, які одного разу спробувавши, відчули різницю і повністю перейшли на цей тип педалей, потрібно враховувати, що до них потрібно купувати спеціальне веловзуття.