Самостійне збирання велосипеда з коробки, раптова заміна компонентів або усунення несправностей приносить багатьом райдерам величезне задоволення. Однак для ремонту велосипеда у домашній майстерні необхідно мати відповідні інструменти. Бажано зберігати їх у коробці з-під транспортного засобу, щоб завжди мати до них легкий доступ.

Усі інструменти, які використовуються під час ремонту велосипеда, мають бути якісними. Завдяки цьому ремонтні роботи будуть ефективними, а велосипед та його фурнітура збереже свої властивості протягом довгих років. 

Необхідні інструменти для збирання велосипеда:

  1. Різні види викруток, які використовуються при усуненні несправностей або заміні деталей.

  2. Ремкомплект, що містить латки та шиномонтажні важелі. Ці аксесуари стануть у пригоді, якщо пошкоджена внутрішня камера. 

  3. Елементи, що дозволяють прокачувати гальмівну систему, - спеціальні фітинги. Необхідні людям, які мають велосипед із гідравлічними гальмами.

  4. Ланцюгові інструменти, такі як міра ланцюга і переривник.

  5. Кусачки та плоскогубці для різання тросів і захисної оболонки.

  6. Щітки корисні для чищення велосипеда, зокрема для очищення ланцюга. 

  7. Інструменти для вилок та амортизаторів (шприци для масла, знімачі клапанів, мультитул).

  8. Велосипедні ключі:

  • ключі для касет і обгінних муфт, що дозволяють демонтувати зношену деталь і встановити нову; 

  • ключі для педалей, зірочок і шатунів, які дають можливість заміни елементів, що відповідають за роботу кривошипно-шатунного механізму;

  • конусні ключі або ключі для каретки необхідні для самостійного обслуговування ступиці;

  • ключі для центрування коліс (г-подібні ключі з різними отворами та шестигранні ключі від 4 до 6 мм);

  • динамометричні та гайкові ключі, які дозволяють точно затягнути болти.

Підготовка та початкові етапи збирання велосипеда з коробки

Після придбання велосипеда потрібно спочатку підготуватися до його збирання, попередньо розпакувавши його з коробки. Перед пакуванням велосипед розбирається на кілька окремих елементів. Основна частина - рама з ведучим і заднім колесом. Підсідельний штир, кермо, сідло, переднє колесо та педалі зазвичай розташовані окремо. Це дозволяє оптимально розмістити велосипед в коробці та зменшити розмір його упаковки. Після отримання велосипеда необхідно його розпакувати та зібрати. 

Операція “як збирати велосипед” складається з кількох простих дій, які ви можете виконати самостійно без будь-яких технічних знань.

Розпакування велосипеда з коробки

Для розпакування коробки та збирання велосипеда знадобляться: 

  • ніж для розрізання елементів, з'єднаних скотчем; 

  • шестигранні ключі;

  • традиційний ріжковий ключ на 15 мм. 

Спочатку відкриваємо коробку та дістаємо велосипед. У коробці знаходиться основна частина велосипеда, що не потребує збирання (рама, заднє колесо тощо). Окремо прикріплене переднє колесо, а у меншій упаковці - підсідельний штир, сідло та педалі.

Спочатку потрібно уважно перевірити, чи всі комплектуючі велосипеда входять до комплекту постачання. Під час розпаковки елементів (педалі, підсідельний штир, сідло) із захисної плівки слід звернути увагу на те, чи немає у кожної деталі механічних або естетичних ушкоджень. Потім потрібно відрізати пластикові стрічки, що утримують зібрані компоненти велосипеда у стійкому положенні. Відчіплюємо переднє колесо і знімаємо плівку, що захищає раму та кермо.

На кожному велосипеді є педалі з двома різними різьбленнями. Одна педаль призначена для правої сторони велосипеда, інша - для лівої (праве і ліве різьблення). Вони мають відповідне літерне маркування на осі або на корпусі. Не закручуйте педалі з силою, тому що можна пошкодити різьблення, що унеможливить їх встановлення. Також не можна виправляти різьблення самостійно за допомогою будь-яких механічних пристроїв. Треба переконатися, що педаль розташована правильно - паралельно до землі, а не під кутом.

Для встановлення педалей на велосипед потрібен ріжковий ключ на 15 мм. Спочатку прикручується ліва педаль, повертаючи ключ проти годинникової стрілки. Потім - права педаль за годинниковою стрілкою. Чим довший гайковий ключ, тим більшу силу можна прикласти, щоб затягнути педалі. Аби уникнути неприємних інцидентів під час їзди на велосипеді, треба двічі перевірити посадку педалей перед використанням. 

Встановлення коліс і керма на велосипед

Складання рульової системи традиційного велосипеда

Для збирання рульової системи знадобиться шестигранний ключ. Відкрутіть гвинт, що скріплює міст, зніміть кермо, а потім відповідним чином вставте його в середню частину. Кермо, вставлене в центр системи, має бути ідеально поєднане з рамою велосипеда. Винос керма та вісь рами повинні утворювати прямий кут із віссю керма. 

Встановлення керма на велосипед із регульованим виносом

Послабте винос та правильно вставте кермо. Після вибору відповідного кута затягніть гвинт моста за годинниковою стрілкою за допомогою шестигранного ключа. Повертайте його доти, доки люфт у мосту не зникне. Потім потрібно відрегулювати кермо, послабивши чотири гвинти, розташовані у передній частині виносу. Виставити ідеальний кут, що відповідає комфортному положенню тіла під час їзди, і закрутити всі гвинти. Двічі перевірити, що всі гвинти затягнуті належним чином.

Монтаж керма з виносом МТС

Місток МТС найчастіше застосовується для зміни висоти керма. Його використовують велосипедисти, які цінують ідеально прямий силует тіла при їзді на велосипеді. Цей тип мосту має 3 кріпильні гвинти. Завдяки їм велосипед буде добре підготовлений до їзди. Спочатку ослабте гвинт кріплення моста з вилкою, а потім поверніть його на 90º. Затягніть правильно встановлену перемичку так, щоб вона міцно зафіксувалася. Потім відкрутіть гвинт, розташований праворуч моста, плавним рухом ключа проти годинникової стрілки - ліворуч. Виставте потрібний кут і закрутіть гвинт за годинниковою стрілкою. Залишається акуратно викрутити останній гвинт, розташований під мостом, виставити відповідне положення керма та затягнути його.

Кріплення переднього колеса

У цьому випадку може стати в пригоді підставка для велосипеда або допомога іншої людини. Це полегшить утримання велосипеда у вертикальному положенні, не допускаючи падіння на ліву чи праву сторону. Після встановлення велосипеда на підставку або стійкий елемент розпакуйте хомут і розберіть його. Потім треба підняти передню частину велосипеда і вставити переднє колесо у вилку, помістити розпакований штифт усередину ступиці з правого боку. Замикаючу ручку штифта слід використати при завершенні складання переднього колеса. 

Подальше поетапне збирання комплектуючих велосипеда з коробки

Розпакувавши підсідельний штир і сідло, потрібно поєднати обидва елементи. Затиснути верхній квадрат підсідельного штиря між двома сідельними брусами та прикрутити їх між собою шестигранним ключем. 

Потім слід вставити підсідельний штир у підсідельну трубу і виставити правильну висоту сідла. Її вибирають залежно від довжини ніг. Коли райдер сидить у сідлі з болтовим кріпленням, п'яти його ніг повинні спиратися на землю. При цьому ноги в колінах мають бути прямими. Якщо коліна зігнуті, сідло встановлено занадто низько, а якщо не можливо знову дотягнутися до землі, це означає, що сидіння встановлено занадто високо. При обертанні педалей ноги не мають випрямитися в колінах.

Сідло має бути горизонтальним - паралельним землі. Це оптимальне положення для комфортного водіння велосипеда. Похиле сідло може призвести до зісковзування з велосипеда та надмірної напруги рук при спробах виправити сутулість.

Налаштування та перевірка всіх систем велосипеда

Обов'язково треба перевірити кожен елемент збирання перед використанням велосипеда. Адже він може стати причиною небезпечної аварії.

Щоб упевнитися, що велосипед готовий до експлуатації, варто уважно перевірити затяжку гвинтів на педалях, підсідельному штирі, сідлі, рульовій системі та передньому колесі. Кожен із цих елементів визначає стабільне водіння та безпеку велосипедиста.

Важливо провести регулювання трансмісії та гальм: налаштування точності роботи перемикачів, прокачування гідравлічних гальм, за необхідності - виправлення заводських "вісімок" та вирівнювання гальмівних роторів.

Після складання велосипеда можна здійснити невелику тестову поїздку, взявши із собою ріжковий ключ на 15 мм та набір шестигранних ключів. Під час їзди треба час від часу перевіряти кут повороту керма та висоту сідла. Це дозволить помітити неприємний люфт кермового колеса. 

Протестований таким чином велосипед можна сміливо використовувати для подальших поїздок містом, лісом, полем або швидких спусків із гір.