Частка електровелосипедів на українському ринку вже становить 10% і продовжує зростати. Чи означає це, що незабаром більшість українців пересядуть зі звичайних двоколісних на електричні? Усе вказує на це. Невдовзі електровелосипеди стануть екологічною, швидкою та вигідною альтернативою автомобілю для їзди містом та по бездоріжжю. Детальніше про те, як вибрати електровелосипед і які технічні параметри треба враховувати, розповідає ця стаття. 

Для кого підходить електровелосипед 

Електричний велосипед - це сучасне рішення, в якому поєднуються переваги традиційного велосипеда з додатковою електричною підтримкою. Електродвигун допомагає при обертанні педалей, полегшуючи рух та зменшуючи зусилля велосипедиста.

Різниця між звичайним та електровелосипедом найбільш помітна під час подолання великих відстаней та руху вгору. В електричних байках є можливість регулювати інтенсивність потужності за допомогою контролера на кермі. Стандартний діапазон інтенсивності потужності складає 3-5 рівнів. За бажання можна повністю заглушити двигун і їздити як на традиційному велосипеді.

Можливість долати великі відстані та пагорби з меншими зусиллями робить електровелосипед ідеальним для:

  • підлітків;
  • чоловіків і жінок, які часто їздять на роботу на велосипеді та цінують комфортні умови пересування;
  • тих, хто має фізичні обмеження по здоров'ю, або хоче уникнути надмірної втоми;
  • людей похилого віку;
  • доставників їжі;
  • велокур'єрів.

Типи електровелосипедів 

Міські електровелосипеди

Це байки, які відзначаються:

  • однотрубною наскрізною рамою, що полегшує її встановлення/зняття та допомагає безпечно пересуватися в міському потоці зі швидкістю 25 км\годину;
  • посиленням при обертанні педалей, що запобігає втомі;
  • простим способом сісти на велосипед та зійти з нього.

Міські види електровелосипедів обладнані такими аксесуарами як бризковики, фари та багажник для особистих речей або покупок. 

Гірські електровелосипеди (МТБ)

Найпотужніші моделі з величезним крутним моментом. Вони забезпечують підтримку при підйомі та добре зчеплення з дорогою. Призначені для поїздок по пересіченій місцевості. Вони відрізняються міцною рамою та потужним двигуном, який допомагає довго крутити педалі навіть на найскладніших дорогах. Гірські електронні велосипеди останнім часом зазнали значних змін, тому тепер навіть менш недосвідчені велосипедисти можуть використовувати їх для підкорення найскладніших стежок. Моделі гірських байків характеризуються правильною збалансованістю конструкції. Їх акумулятор зазвичай розміщений прямо під трубкою рами. Це забезпечує електровелосипедам аеродинамічність і привабливий зовнішній вигляд. 

Складні електровелосипеди

Гарне рішення для людей, які хочуть їздити на роботу, брати велосипед із собою у поїздки автомобілем або мають невелике місце для зберігання велосипеда вдома. У складеному вигляді електровелосипед можна легко транспортувати машиною без спеціального багажника. Його можна перевозити поїздом або навіть літаком. Він не займає багато місця в кемпері або на яхті, тому можна брати байк із собою у відпустку. 

Більшість складних електровелосипедів оснащені легкими літій-іонними акумуляторами. Завдяки цьому вони важать менше 20 кг. Зазвичай вони випускаються із двигуном, розташованим у задній ступиці. Це рішення забезпечує ефективну підтримку під час їзди. Передньомоторні або середньомоторні складні електричні моделі зустрічаються набагато рідше. 

Найчастіше складні електровелосипеди виготовляють із 20-дюймовим колесом. Вони маневрені, мають 6-8 передач, багажник, бризковики та ободні гальма. Більш дорогі моделі можуть мати більше передач або планетарну ступицю, гідравлічні дискові гальма та амортизатор. 

Електровелосипеди для туризму (трекінгові та кросові моделі)

Є компромісом між гірськими та міськими електричними велосипедами. Вони в основному підходять для тривалих поїздок дорогами або пересіченою місцевістю. Часто використовуються у кардіотренуваннях, сімейних або групових поїздках, де електродвигун допомагає менш досвідченим учасникам не відставати від інших. 

Трекінгові електровелосипеди оснащені ліхтарями, бризковиками або багажниками. У них можна регулювати інтенсивність підвищення потужності, щоб досягти оптимальної частоти пульсу при кардіотренуваннях. Під час руху вгору можна використовувати більше потужності, ніж на рівній поверхні, щоб підтримувати постійну частоту пульсу. 

Фетбайки з електроприводом

Це особливий тип електровелосипеда, що дозволяє досліджувати місця, до яких важко дістатися на традиційних велосипедах. 

Фетбайки - це електровелосипеди, характеристики яких включають:

  1. довговічну конструкцію рами, виготовлену із твердих матеріалів, таких як алюміній або сталь. Завдяки цьому фетбайк здатен справлятися з будь-якими нерівностями місцевості;
  2. потужний електродвигун, що дозволяє долати круті пагорби та важкопрохідну місцевість із меншими зусиллями;
  3. широкі шини з низьким тиском, завдяки яким велосипедисти можуть долати різні перешкоди, включаючи пісок, сніг, бруд та коріння, із більшою стійкістю та зчепленням із дорогою. Широкі шини краще поглинають вібрації, удари та нерівності місцевості, що робить керування електровелосипедом більш комфортним і безпечним.

Шосейні електровелосипеди

Це швидкісні моделі, які призначені для спортивних тренувань і велоперегонів як по асфальтованим дорогам, так і по крутим пагорбам. Специфіка шосейних велосипедів полягає в тому, що підтримка двигуна працює тільки до швидкості понад 25 км/год, тому на коротких рівних дистанціях цей велосипед не швидше за традиційні моделі. Він проявляє весь свій потенціал тільки в горах або великих відстанях, де велосипедист середнього рівня не здатний самостійно підтримувати високий темп.

Основні характеристики електровелосипеда 

Потужність двигуна

Потужності електродвигунів для велосипедів, представлених на ринку, зазвичай становлять 250, 500, 750, 1000, 2000 Вт. Чим вища потужність, тим легшою буде їзда в умовах підйому. Цей параметр обмежений європейським законодавством про електровелосипеди до 250 Вт. У країнах Сходу ці положення зазвичай ліберальніші - до 500 Вт. 

При однаковій ємності акумулятора, чим більша потужність двигуна, тим більшу максимальну швидкість зможе розвивати електровелосипед. Однак ця швидкість варіюється в залежності від ваги пасажира та дорожніх умов. 

Спокійним велосипедистам, які не люблять великі швидкості, відповідь на питання “електровелосипед якої потужності вибрати?” - 250 Вт. Однак якщо електричний велосипед оснащений двигуном потужністю понад 250 Вт (тобто 350 Вт), контролер обмежить його потужність до 250 Вт, щоб задовольнити вимоги законодавства. Якщо потужність двигуна електровелосипеда навмисно обмежена, це дозволяє створити постійний запас потужності, який полегшить навантаження на нього та продовжить його термін служби. Спортивні електровелосипеди дозволяють розблокувати обмеження потужності та використовувати всю потужність двигуна при їзді дорогами загального користування. 

Велогонщикам і гірським велосипедистам підійде двигун потужністю 1000 Вт і більше.

Акумулятор

Це найважливіший елемент електричних велосипедів. Зазвичай вони працюють від сучасних літієвих, полімерних або літій-іонних акумуляторів. Вони відзначаються збалансованим співвідношенням ваги/ємності, довговічності та ціни. 

Термін служби акумулятора залежить від частоти його використання, обслуговування тощо. У середньому він становить від 20 000 до 30 000 км, 4–8 років використання або 800-1000 циклів заряджання.

Акумулятор електровелосипеда розряджається, навіть коли він не використовується.

Його заряджання до 50% ємності займає 1-1,5 години, до 100% - 3-4 години.

Щоб акумулятор електровелосипеда прослужив якомога довше, необхідно правильно доглядати за ним. Важливо, щоб літієві акумулятори регулярно заряджалися до максимальної ємності. Бажано це робити після кожної поїздки. Не рекомендується повністю розряджати акумулятор або переривати процес заряджання. Літієві акумулятори погано працюють при високих температурах, тому не можна не піддавати їх дії температур вище +35 °C. Температура нижче 0°C також не підходить. Ці фактори, а також інтенсивність їх використання впливають на термін служби акумулятора. Тому фактична довговічність може відповідати гарантійному терміну.

Розміщення акумулятора частково визначає, як їде велосипед та як ним керують:

  • на стійці акумулятор встановлюється у міських або трекінгових велосипедах, оскільки байки такого типу зазвичай оснащені багажниками. Стійка має два рівні, що дозволяє прикріпити до верху кошик або сумку. У цьому випадку акумулятор легко доступний для зарядки;
  • на рамі гірського велосипеда акумулятор розміщується на місці для пляшки з водою, що зберігає гарний та аеродинамічний дизайн;
  • під стійкою сидіння розміщення акумулятора вважається правильним за рахунок довшої рами. У такому разі система ланцюга/педалізації також має бути довшою, що часто призводить до того, що електронний велосипед має лише одну передачу. Тому це рішення найчастіше використовується у складних електровелосипедах.

Запас ходу (дальність поїздки)

Тип та ємність акумулятора визначають запас ходу, час зарядки або термін служби електронного велосипеда:

  • дальність 60-80 км - ємність акумулятора 9-10 Аг,
  • дальність 80-100 км - ємність акумулятора 11-12 Аг,
  • дальність 100-120 км - ємність акумулятора 13-14 Аг,
  • дальність ходу 120+ км - ємність акумулятора 15 Аг+, що зустрічаються дуже рідко.

Вага електровелосипеда

Електричні велосипеди є набагато важчими за звичайні велосипеди. Велику частину ваги електровелосипеда становить  акумулятор, який важить близько 4-5 кг та сам двигун. Якщо відняти вагу двигуна та акумулятора, вийде вага звичайного велосипеда. Вага електровелосипеда зазвичай становить від 22 до 26 кг, складної моделі - 20 кг.

Тип двигуна

Двигун — це основний елемент, що забезпечує рух електровелосипеда і значно впливає на його продуктивність. Існує кілька основних типів двигунів, що відрізняються вихідною потужністю, напругою та розташуванням. Оскільки немає універсального двигуна, то не можна на 100% сказати, який електровелосипед кращий. Кожен двигун має свої переваги та недоліки.

1. Передній мотор-колесо

Переваги: 

Недоліки:

  • низька ціна; 

  • рівномірний розподіл ваги велосипедиста.

  • підходить тільки для їзди міськими асфальтованими дорогами;

  • на мокрій або нерівній поверхні є ​​ризик прослизання або пробуксовування передніх коліс. 

2. Задній мотор-колесо

Переваги:

Недоліки:

  • спрощене управління, що дозволяє легко долати бордюри та інші перешкоди;

  • ​​хороша передача крутного моменту, що запобігає пробуксовці навіть в умовах бездоріжжя;

  • підходить для складної пересіченої місцевості.

  • більша вага в задній частині велосипеда, що незбалансована. Це що призводить до більшого тиску на компоненти ззаду, що призводить до їхнього швидкого зношування. 

3. Центральний привід

Переваги: ​​

Недоліки:

  • правильний баланс. Таке положення забезпечує високу ефективність та швидке прискорення при обертанні педалей;

  • високий ККД двигуна, 

  • підходить для важкопрохідної місцевості та крутих підйомів;

  • оберти двигуна в хвилину встановлені на оптимальне значення, що дозволяє заощаджувати енергію та збільшити запас ходу акумулятора до 20%. На відміну від вищезгаданих типів двигунів, центральний привод допомагає з мінімальним посиленням на будь-якій швидкості до 25 км/год.

  • висока ціна, тому що двигун центрального типу є найскладнішим. Його встановлюють переважно на дорогих електровелосипедах найвищого класу. 

Тип гальм електровелосипеда

Більшість моделей електровелосипедів комплектуються механічними дисковими гальмами. Вони складаються зі сталевого диска, який розміщений на втулці велосипедного колеса, зазвичай із лівого боку, і каліпера - супорта, що стискає диск гальмівними колодками.

Іноді в електричних байках використовують механічні гальма типу V-brake або дискові гідравлічні гальма, що вважаються найбільш функціональними і найбезпечнішими при гальмуванні електровелосипеда.

Система управління (контролер)

Це просунута система, яка контролює роботу двигуна, акумулятора, датчиків та інших компонентів для безпечної та ефективної їзди на електровелосипеді. 

Контролер використовується для регулювання:

  • частоти обертання та крутного моменту двигуна; 

  • прискорення; 

  • передавального числа; 

  • гальмування та багатьох інших аспектів водіння електровелосипеда, що дозволяє велосипедисту досягти раціонального використання енергії електродвигуна.

У деяких моделях електровелосипедів контролер має інтерфейс користувача з широким спектром контролю параметрів їзди. Найчастіше вони відображаються на дисплеї. Це дозволяє велосипедисту відстежувати такі дані, як швидкість, потужність, режими підтримки та відповідної активації двигуна при педалюванні, та 

налаштувати ходові якості відповідно до своїх уподобань та умов місцевості. 

Контролер електровелосипеда також відстежує стан заряду акумулятора та запобігає надмірному розрядженню або перевантаженню, що може скоротити термін служби акумулятора. Додатково цей елемент виконує захисну функцію - вимикає двигун у разі перегріву, щоб захистити систему від пошкоджень. 

Що потрібно враховувати при виборі зарядки та контролера?

  • При виборі контролера для електровелосипеда треба враховувати його сумісність із моделлю електровелосипеда та електронікою. Існують різні моделі, які підходять для різних типів двигунів і акумуляторів. Також потрібно звернути увагу на такі захисні функції, як захист від перевантаження, перегріву або сигнал про низький заряд акумулятора. Тому варто проконсультуватися з виробником або фахівцем, щоб підібрати потрібний варіант. 
  • При виборі зарядки для електровелосипеда найважливішою характеристикою є напруга. Зарядний пристрій має бути сумісним із напругою акумулятора. Напруга вимірюється у вольтах і позначається буквою V, наприклад, зарядний пристрій для електровелосипеда на 36 В. Далі варто звернути увагу на тип гнізда. Насамперед, важлива кількість пінів/контактів. Роз'єми зарядного пристрою можуть відрізнятися в моделях різних  виробників. Крім того, слід враховувати, потужність зарядки та безпеку, підтверджену сертифікатами. Ціна зарядного пристрою, звичайно, теж важливий аспект, адже ніхто не любить переплачувати, але вона не повинна бути вирішальним фактором. Адже дешевий зарядний пристрій може стати джерелом проблем, усунення яких вимагатиме набагато більших витрат, ніж заощаджена сума.

Додаткові опції та оснащення електровелосипеда 

Щоб у повній мірі використати весь потенціал електровелосипеда, варто інвестувати у відповідні аксесуари, які підвищать комфорт, безпеку та ефективність. Правильно підібрані елементи не тільки збільшують задоволення від експлуатації, а й продовжують термін служби електровелосипеда. 

Передусім, варто придбати спеціальні захисні чохли для акумулятора, які допоможуть підтримувати відповідну температуру в холодні дні та захистять його від вологи та бруду.

Електричні велосипеди часто розвивають вищу швидкість, ніж стандартні, що збільшує ризик нещасних випадків. Хороше освітлення має важливе значення, особливо під час їзди в міських умовах або бездоріжжям у темний час доби. Воно може бути вбудоване у раму або заднє крило.  Велосипедист може додатково обладнати електровелосипед зовнішніми ліхтарями - світлодіодним переднім та заднім.  Для міської їзди достатньо передніх моделей зі світловим потоком 200 люменів. Проте у лісі або на погано освітлених дорогах рекомендована потужність може бути вище (300-500 люменів або більше). У задньому ліхтарі кількість люмен не важлива. У разі вибору освітлення зверніть увагу на режими роботи. Уривчастий потік світла видно здалеку, навіть коли акумулятор майже розряджений. Переконайтеся, що ці ліхтарі сумісні з напругою велосипеда, особливо якщо ви підключаєте їх до основного акумулятора.

Оскільки електронний велосипед часто коштує досить дорого, варто інвестувати у надійний захист від злодіїв. Вибирайте замки з високою стійкістю до порізів - U-подібні замки або ланцюжки. Додатковий захист двигуна важливий для користувачів електровелосипедів із середнім приводом, оскільки його встановлення в центральній частині велосипеда може привернути увагу злодіїв.

Смартфон є невід'ємною частиною повсякденного життя та корисним інструментом на маршруті, наприклад, для GPS-моніторингу або додатків для їзди на велосипеді. Тому слід придбати міцний тримач телефону, який забезпечить стійке кріплення навіть на нерівних поверхнях.

Електровелосипеди зі ступицею або середнім приводом ідеально підходять для перевезення більш важких вантажів. Встановлення кофрів і багажників дозволяє зручно перевозити необхідні речі, не навантажуючи спину.

Наявність додаткового зарядного пристрою гарантує безпеку на далеких маршрутах, особливо коли доступ до електричних розеток ускладнений. Електровелосипед із вбудованим USB-портом дозволяє заряджати мобільні пристрої під час їзди - це буде корисно для велосипедистів, які подорожують на великі відстані.

Правильне обслуговування - запорука довгої та безвідмовної роботи електровелосипеда. Його деталі вимагають особливого догляду через їх складнішу конструкцію, ніж у традиційних велосипедів, тому варто мати набір необхідних інструментів для швидкого ремонту:

  1. латки для камер - простий та швидкий спосіб відремонтувати проколоту камеру без необхідності її заміни. До ремкомплекту зазвичай входять латки, клей та інструменти для підготовки поверхні камери;
  2. ланцюговий ключ дозволить швидко відремонтувати або замінити пошкоджений елемент ланцюга;
  3. важелі для шин будуть корисні при заміні камери або шини. Вони дозволяють безпечно та швидко зняти покришку з обода без ризику її пошкодити;
  4. велосипедний мультитул - багатофункціональний інструмент, в якому зібрані велосипедні ключі та інструменти, що найчастіше використовуються (шестигранні ключі, ріжкові ключі, викрутка), тому ви можете бути впевнені, що будете готові до більшості поломок;
  5. компактний велосипедний насос дозволить підкачувати шини за потреби та забезпечувати в них правильний тиск.

Як правильно протестувати електровелосипед перед покупкою

Під час передпродажного огляду електровелосипеда, можливість якого надає своїм покупцям магазин брендових велосипедів Velosklad, що знаходиться в Києві на проспекті Вацлава Гавела, 18, потрібно перевірити:

  1. Вихідний стан байка. Огляд електровелосипеда з фотографіями, які показують вихідний стан обладнання кожної моделі, можна знайти в інтернеті. Порівняйте, чи змінювалося сідло, чи знімалися крила або стійки.
  2. Візуальний стан. Чи є на електровелосипеді якісь сліди падіння? Подряпини на гальмівних важелях, педалях або задньому перемикачі. Вони можуть вказувати на серйозні пошкодження.
  3. Дисплей. Потрібно зробити діагностику на наявність помилок, попереджень або повідомлень, пов'язаних із контролером електронного велосипеда. Слід переконатися, що дисплей працює коректно та відображає всі важливі дані. 
  4.  Акумулятор. Має бути не менше 75% заряду. Потрібно зняти акумулятор та перевірити контакти. Вони мають бути чистими, вільними від бруду та води, не мати ознак корозії та пошкоджень. Чи можна його легко витягнути, а потім встановити назад і надійно зафіксувати.
  5. Передачі. Важіль перемикання передач повинен працювати плавно на всіх передачах. У разі перемикача швидкостей підвіска перемикача (невелике вушко, до якого пригвинчений задній перемикач) є заздалегідь визначеною точкою розриву. Ця підвіска перемикача згинається, якщо велосипед упав на цю сторону (сліди падіння) або перевозився в машині на цій стороні. Якщо перемикач передач погнутий, це негативно впливає на ланцюг і чисто перемикати всі передачі вже неможливо.
  6. Гальма. Чи можна притиснути гальмівні важелі до ручки керма? Тоді гальмівна сила буде обмежена і доведеться прокачати гідравлічні лінії. Якщо гальма видають неприємний металевий скрегіт, це може свідчити про зношення колодок, які необхідно замінити. Якщо на гальмівному диску також є сліди зносу і круглі сліди шліфування, гальмівні колодки давно вийшли з ладу, і диски також потребують заміни.
  7. Освітлення. Передні та задні ліхтарі на електровелосипедах зазвичай живляться від акумулятора, тому вони мають працювати без проблем, інакше пошук несправностей може бути ускладненим.
  8. Двигун. Чи оновлювалося програмне забезпечення двигуна під час обслуговування? Зверніть увагу на цілісність корпуса двигуна.
  9. Шини. Мають бути цілими та не спущеними.
  10. Амортизаційна вилка та амортизатор. Повинні бути чистими та не мати подряпин. Слідів розлитого мастила не повинно бути. Важливо, щоб вилка й амортизатор працювали справно та могли налаштовуватися під вагу водія. Слід перевірити ніжки амортизаційної вилки (внутрішню, рухливу частину, зазвичай сріблястого або чорного кольору) на наявність подряпин та пошкоджень, які майже завжди призводять до функціональних обмежень електровелосипеда.
  11. Кермо. Повинно бути тугим та без люфту. Для перевірки найкраще задіяти гальмо переднього колеса та обома руками переміщати кермо вперед і назад. Якщо ви відчуваєте деренчання або люфт підшипника в районі виносу керма (кермової труби), проаналізуйте, звідки люфт. Це не обов'язково має бути серйозний дефект, але він може ним стати і в найгіршому випадку стати причиною падіння з велосипеда.
  12. Тестове водіння електровелосипеда. Під час їзди намагайтеся помітити, чи є якісь відхилення у реакції на натискання кермового колеса та педалі. Необхідно звернути увагу на плавність розгону та гальмування, а також на будь-які ривки та зміни потужності під час руху. 

Якщо ви не маєте часу відвідати наш магазин, ми доставимо електровелосипед в розібраному вигляді, попередньо ретельно перевіримо та налаштуємо його. Залишиться лише витягнути з коробки, зібрати та протестувати. У разі виникнення запитань, потреб у сервісному обслуговуванні, заміні деталей або ремонті придбанного електровелосипеда, звертайтеся до сервісного центру Velosklad.