Наразі популярні чотири провідні системи гальм:

  1. Гідравлічні дискові гальма, що вважаються найдосконалішими.
  2. Механічні дискові гальма.
  3. Ободні гальма типу V-Brake.
  4. Дорожні ободні гальма.

Які велогальма краще - залежить від типу велосипеда, переваг райдера, стилю катання та бюджету.

Найбільш поширені гальмівні велосипедні системи

  • У шосейних і гравійних велосипедах зазвичай використовуються механічні гальма із супортом або гідравлічні дискові гальма. Супортні гальма - легкі та прості у використанні, але можуть виявитися менш ефективними у складних погодних умовах. Гідравлічні дискові гальма у шосейниках забезпечують більшу гальмівну потужність і точність, але вони важчі та дорожчі.

  • Для гірських велосипедів існує два основних типи дискових гальм: механічні та гідравлічні, що вважаються більш точними та ефективними, але потребують складнішого обслуговування. Вибираючи гальма для гірського велосипеда, варто звернути увагу на діаметр дисків і тип гальмівних колодок, щоб вони відповідали конкретному стилю їзди і місцевості. Вони забезпечують кращий контроль і гальмівне зусилля у складних умовах бездоріжжя, особливо на мокрій або брудній поверхні.

  • Для міських і трекінгових велосипедів популярними типами гальм є V-подібні (ободні) гальма та механічні дискові гальма. V-подібні гальма - надійні, прості в обслуговуванні та ефективні у повсякденній їзді. Механічні дискові гальма забезпечують покращені гальмівні характеристики та ідеально підходять для тривалих туристичних поїздок.

  • Для електровелосипедів рекомендується використовувати дискові гальма - як механічні, так і гідравлічні. Вони забезпечують ефективне та надійне гальмування, що важливо через більшу вагу та високу швидкість електровелосипедів. Дискові гальма також більш зносостійкі та забезпечують кращу продуктивність у різних погодних умовах. Також варто переконатися, що потужність гальмування відповідає швидкості та вазі електровелосипеда.

Переваги дискових велосипедних гальм

Дискові гальма - найчастіша відповідь на питання «які гальма на велосипеді краще встановити?». Основні переваги дискових велосипедних гальм:

  • велика гальмівна сила, що дозволяє відразу зупинити велосипед за необхідності;

  • висока стійкість системи до перегріву;

  • зручність роботи рукояток - важелі не вимагають великого зусилля при натисканні, а це дуже важливо при раптовому сильному гальмуванні під час руху. Завдяки цьому легше дозувати потужність гальмування й руки втомлюються набагато менше;

  • найкращі характеристики у вологих і брудних умовах, що дуже важливо для людей, які катаються на велосипеді цілий рік. Там, де V-подібні гальма та інші ободні гальма не працюють належним чином, дискові - мають майже повну гальмівну здатність. Адже в умовах сильного дощу, бруду або снігу гальмівні колодки ковзають по брудному ободу, а гальмівні диски та накладки створюють набагато більше тертя і довше залишаються чистішими.

Вибір між гідравлічними та механічними гальмами для велосипедів

Дискові гальма поділяються на два типи - механічні (зі стальним тросиком) та гідравлічні (із гальмівною рідиною).

У механічних моделей гальм при натягуванні тросик активує рух гальмівних колодок і притискає їх до диска. У гідравлічній системі рух поршнів, які притискають накладки до диска, активується гальмівною рідиною.

Переваги механічних дискових гальм:

  • Висока продуктивність - відмінна гальмівна здатність, незалежно від умов експлуатації велосипеда.

  • Термін служби коліс - із механічними дисковими гальмами колеса служать довше, оскільки ободи не піддаються зносу, як це відбувається з V-подібними гальмами.

  • Стійкість до атмосферних впливів - до дощу та бруду.

Недоліки механічних дискових гальм:

  • Більш складне регулювання.

  • Необхідність регулярного обслуговування.

  • Велика вага - вони важче, ніж V-подібні гальма, що може стати проблемою для тих, хто прагне їздити на легкому велосипеді.

Гідравлічні дискові гальма вважаються найсучаснішою передовою технологією. У них використовується гідравлічна рідина для передачі гальмівного зусилля, що забезпечує точний контроль і відмінну гальмівну здатність.

Переваги гідравлічних дискових гальм:

  • Висока продуктивність - гідравлічні дискові гальма забезпечують високу гальмівну потужність і високу точність роботи.

  • Низькі експлуатаційні витрати - гідравлічні дискові гальма вимагають набагато менше обслуговування, ніж механічні.

  • Стійкість до атмосферних впливів - вони ідеально пристосовані до їзди за різних погодних умов.

Недоліки гідравлічних дискових гальм:

  • Висока ціна - гідравлічні дискові гальма дорожчі за механічні аналоги.
  • Складність регулювання та обслуговування - вимагають спеціального інструменту та навичок. Найкраще підходять для професійних велосипедистів і любителів гірських велопрогулянок.

Ободні гальма: недоліки та переваги

Найголовніші типи велосипедних гальм належать до сімейства ободних. Їх назва походить від способу роботи: гальмівні колодки притискаються безпосередньо до ободів коліс. Колодки виготовляють із гумових сумішей для кращого зчеплення. При натисканні на гальмівний важіль колодки стискають обод, уповільнюючи або зупиняючи колесо.

Переваги ободних гальм:

  • Ефективність гальмування та відносно легке регулювання.

  • Низька вартість - їх відносно дешево купувати та обслуговувати.

  • Універсальність - підходять для більшості велосипедів зі стандартними ободами.

Недоліки ободних гальм:

  • Менша ефективність у дощову та брудну погоду. Для людей, які збираються їздити у складних умовах, оптимальний вибір - гальма гідравлічного типу.

Різноманітність ободних гальмівних систем для велосипедів

Залежно від конструкції та сфери застосування розрізняють наступні типи велосипедних гальм:

  1. U-гальма - це ободні гальма, що за формою злегка нагадують перевернуту букву U, звідси їхня назва. Вони мають колодки, прикріплені до рами. Між ними знаходиться пружина, яка відповідає за їхнє відкриття. Гальмівний трос змушує велосипед втрачати швидкість і зупинятися, натягуючи колодку, притискаючи її до обода. Із роками в конструкції гальм цього типу мало що змінилося, тому їх почали замінювати на нові й більш ефективні рішення. Раніше ободні гальма U-Brake зустрічалися лише на шосейних велосипедах. Сьогодні вони переважно використовуються на двоколісних транспортних засобах, призначених для дітей, а найбільшу популярність набули велосипеди BMX, де все частіше використовуються гальма U-Brake.

Переваги ободних U-гальм:

  • доступна ціна;

  • дуже проста конструкція, яку легко обслуговувати;

  • невелика вага.

Недоліки ободних U-гальм:

  • низька гальмівна сила;

  • низька доступність у магазинах;

  • швидко зношують обід;

  • погана робота у вологих умовах.

  1. Консольні або кантилеверні дискові гальма відзначаються дуже простою конструкцією. Вони складаються з двох важелів (встановлених у спеціально підготовлених точках), які з'єднані через хомут із гальмівним тросом. При натисканні на ручку відбувається зміна її натягу та притискання гальмівних колодок до обода. Завдяки своїй конструкції консольні велосипедні гальма дозволяють використовувати широкі покришки, тому їх спочатку застосовували на MTB-велосипедах. Однак кантилеверні гальма було складно регулювати, тому у 1990-х роках їх замінили на V-Brake. Зараз кантилеверні ободні гальма іноді використовуються на велосипедах для велокросу та міських моделях, особливо на моделях бюджетного класу.

Переваги кантилеверних гальм:

  • можливість використання ширшої шини;

  • простота експлуатації та обслуговування;

  • низька вартість.

Недоліки кантилеверних гальм:

  • ефективність гальмування гірша, ніж у V-Brake;

  • складно налаштовуються;

  • швидко зношують обод;

  • ефективність цих гальм суттєво знижується у складних погодних умовах.

  1. V-brake - найбільш популярний тип велосипедних гальм, що використовується на сучасних двоколісних транспортних засобах, забезпечує приємне і комфортне керування велосипедом.

Переваги V-brake:

  • простота експлуатації, складання та регулювання;

  • простота обслуговування та ремонту;

  • невисока вартість;

  • швидке гальмування.

Недоліки V-brake:

  • швидко зношують обод;

  • низька ефективність у дощ чи на брудних поверхнях.

 

5. Подвійні поворотні дорожні гальма (Dual Pivot) - це механічні велосипедні гальма, які працюють аналогічно стандартним V-Brake (за рахунок тертя колодок об обод).

Переваги подвійних поворотних дорожніх гальм:

  • компактні розміри;

  • легкість;

  • інше кріплення - по центру, над колесом;

  • аеродинаміка;

  • забезпечується гарна модуляція (контроль) гальмівного зусилля.

Недоліки подвійних поворотних дорожніх гальм:

  • не підходять для експлуатацію в погану погоду;

  • складніше ремонтуються через конструктивні доробки, особливо у разі виникнення аварійної ситуації на трасі;

  • найчастіше обмежують можливість встановлення ширших шин (зазвичай вони сумісні з шинами діаметром до 28 мм).

6. Гідравлічні ободні гальма - розширена модифікована версія класичних V-Brake. Щоб зупинити велосипед, гальмівні колодки затискаються на обод, але замість сталевого троса використовуються гідравлічні магістралі (включаючи гальмівну рідину). Їх найчастіше застосовують любителі трекінгових велосипедів, велосипедів-тандемів, а іноді й гірських велосипедів.

Переваги гідравлічних ободних гальм:

  • дуже висока гальмівна здатність.

Недоліки гідравлічних ободних гальм:

  • швидше, ніж у гальм V-Brake, зношується обод;

  • складний ремонт і обслуговування;

  • важкі, тому збільшують загальну вагу велосипеда;

  • дорого коштують.

Барабанна гальмівна система на велосипедах

Барабанні гальма зустрічаються на сучасних велосипедах відносно рідко, але вони мають своє застосування. Для гальмування вони використовують барабан, розташований у ступиці колеса.

Переваги барабанних гальм:

  • стійкість до будь-яких погодних умов;

  • низькі експлуатаційні витрати - вони не потребують особливого догляду та практично не зношуються;

  • довговічність - можуть безперервно використовуватися багато років.

Недоліки барабанних гальм:

  • обмежена гальмівна здатність у порівнянні з дисковими гальмами, що робить їх менш придатними для гірських і гоночних велосипедів.

Для велосипедистів-аматорів достатньо найдешевших гальм V-Brake. Для тих, хто постійно їздить у різних погодних умовах та по складній місцевості, тому найкраще підходять гідравлічні дискові гальма. Однак обрати гальма правильного типу - недостатньо. Важливо підтримувати їх у хорошому стані шляхом регулярного технічного обслуговування. Тільки в цьому випадку вони забезпечуватимуть безпеку під час їзди на велосипеді.