Перемикач передач – це важливий, але дуже вразливий вузол велосипеда. Передачі потрібно регулювати через кожні 500 км їзди. Адже за цей час тросики пошкоджуються, сорочки забруднюються, ланцюги розтягуються, передні й задні перемикачі розладжуються. Саме перемикачі визначають зручність переключення передач на велосипеді. Від їх роботи залежить комфорт всієї поїздки.
Більшість початківців велолюбителів звертаються за налаштуванням передач до веломеханіків. Це правильно, але досвідчені механіки беруть за свої послуги чималі гроші. Тому краще один раз навчитись, і не платити кожні 3-4 місяці їзди фахівцям. У цій статті розглянемо конкретні кроки, дотримання яких допоможе навіть початківцю розібратись, як налаштувати передачі на велосипеді власними руками.
Підготовка до налаштування передач
Регулювання передач потрібно здійснювати у випадку:
-
Придбання нового транспортного засобу без заводських налаштувань.
-
Заміни деталі системи регулювання швидкостей.
-
Виходу із ладу якогось вузла перемикання передач.
-
Відхилень у роботі через великий пробіг транспортного засобу.
Всі налаштування починаються з етапу підготовки. На цій стадії потрібно провести ретельну очищення системи перемикання передач від бруду, оливи. Важливо перевірити всі деталі на наявність пошкоджень:
-
ланцюга;
-
заднього та переднього перемикача;
-
тросів і сорочок;
-
зірки касети;
-
передньої зірки.
Наприклад, якщо ланцюг перескакує, це може свідчити про те, що сам ланцюг або зірки касети зношені. Якщо виявлено пошкодженні, деформовані, зношені деталі, потрібно заздалегідь купити запчастини.
Для самостійного налаштування потрібно підготувати відповідні інструменти та витратні матеріали:
-
Набір шестигранників (ключі на 4, 5 і 6 мм підходять для більшості моделей велосипедів).
-
Хрестова або плоска викрутка для регулювання гвинтів обмеження.
-
Олива для змащення ланцюга, щоб забезпечити плавну роботу трансмісії.
-
Пасатижі для натягування троса.
-
Ганчірка для очищення компонентів від мастила та бруду.
Налаштування заднього перемикача швидкостей велосипеда
Задній перемикач швидкостей перемикає задні зірки велосипеда за допомогою важеля, встановленого на правій частині колеса. Важіль перемикається у кілька положень для кожної зірки відповідно. Повертаючи важіль вверх або вниз, перемикач починає рух, а ланцюг із однієї задньої зірки переміщується на іншу.
Особливості налаштування заднього перемикача зі зворотньою тягою
Зворотна тяга на перемикачах зустрічається дуже рідко. В основному, це старі або прості моделі байків. Принцип роботи цього механізму полягає в автоматичному переміщенні ланцюга на менші зірки при ослаблені натягу троса завдяки пружині.
Серед особливостей слід зазначити:
-
Перемикання на більші зірки залежить від натягу троса.
-
Налаштування більш чутливе до точності натягу троса.
-
Принцип роботи гвинтів H і L аналогічний, як у стандартних перемикачах.
Для налаштування зворотної тяги трос має бути натягнутий точніше, ніж у звичайних системах.
Діагностика стану заднього перемикача
Починати треба з ретельного візуального огляду заднього перемикача, адже навіть невеликі відхилення впливають на функціональність механізму. Переконайтеся, що тросик перемикання швидкостей цілий, чистий, надійно закріплений, а верхній і нижній ролики без наявних пошкоджень і забруднень.
Також слід перевірити рівність лапки, яка часто деформується у випадку неналежної експлуатації байка: якщо дивитись на задній перемикач з тилу, зірка касети і ролик (нижній і верхній) мають розташовуватись на одній лінії перпендикулярно поверхні землі.
На що ще звернути увагу перед тим, як відрегулювати задні передачі на велосипеді:
-
Якщо швидкості перемикаються туго, перевірте, чи трос і сорочка чисті та не заіржавіли. Зношені деталі спершу слід замінити.
-
Якщо ланцюг повільно переходить на менші зірки, можливо, пружина перемикача зі зворотньою тягою розтягнулась.
-
Зношені зубці касети або ланцюг можуть викликати «проскакування» передач.
-
Переконайтеся, що гвинт кріплення перемикача до рами затягнутий міцно.
Якщо все ОК, можна переходити безпосередньо до налаштувань.
Основні етапи налаштування заднього перемикача – покроковий план дій
Покрокове налаштування заднього перемикача швидкостей:
-
Поставити ланцюг на найменшу задню зірку (тобто на максимальну швидкість).
-
Послабити трос перемикання на задньому перемикачі, викручуючи гвинт затискача.
-
За допомогою переднього перемикача швидкостей встановити ланцюг на середню зірку передньої каретки.
-
Покрутити педалі. Якщо ланцюг при русі спадає, слід за годинниковою або проти годинникової стрілки підкрутити гвинт обмежувача верхніх передач, який позначається літерою «H» (High). Зрештою, найменша зірка на передній каретці і перекидка повинні стати в одну лінію. Після цього необхідно включити мінімальну задню передачу, перемістивши ланцюг вручну або за допомогою манетки на найбільшу зірку ззаду. І вже іншим гвинтом, який позначається літерою «L» (Low), виконати ідентичне регулювання до вирівнювання роликів із великою зіркою.
-
Натягнути вручну трос і зафіксувати його болтом, але без фанатизму, щоб не перетягнути.
-
Перевірити роботу перемикача, змінюючи швидкість від найменшої до найбільшої. Якщо високі чи низькі передачі перемикаються не плавно, потрібно відрегулювати натяг троса, провертаючи спеціальний барабан на манетці (тонке налаштування). При поганому закиданні ланцюга на нижчі передачі, натяг троса збільшується, і навпаки, при поганому скиданні на вищі – зменшується.
Наостанок слід протестувати перемикання передач під час їзди, звертаючи увагу на те, як швидко ланцюг переходить на більші та менші зірки, чи відсутній сторонній шум і «проскакування». У середньому процес регулювання займає від 30 до 60 хвилин. Але це ще не все – для правильної роботи системи перемикання треба ще відрегулювати передній перемикач швидкостей.
Налаштування переднього перемикача швидкостей
На початку варто зазначити важливу деталь, що велосипеди низької цінової категорії зазвичай мають найдешевші передні перемикачі, які виготовлені з тонкої сталі. Такий метал легко гнеться і не дає нормально перемикати швидкість. Тому, щоб ви не робили, нормально налаштувати передній перемикач просто не вийде. І куди ж без попередньої діагностики системи перемикання.
Діагностика переднього перемикача
Перед тим, як розпочати налаштування переднього перемикача, переконайтеся, що виконуються наступні умови:
-
Чистий і змазаний механізм перемикача. Наявність бруду спричиняє певні труднощі з перемиканням швидкостей.
-
При повному навантаженні (під час їзди) відсутні шуми, повільне або нерівне перемикання, а перемикач повністю справляється зі своїм завданням.
-
Якщо дивитись зверху на перемикач, його рамка має розташовуватись паралельно всім зіркам системи перемикання. Намагайтеся орієнтуватися не по ланцюгу, а по зірках, оскільки ланцюг може стояти на крайніх передачах і передній перемикач буде встановлено неправильно.
-
При включенні найбільшої зірки спереду, її зубці знаходяться на рівновіддаленій відстані від вигину рамки перемикача та не зачіпають її (висота перемикача над найбільшою зіркою має становити 1-3 мм).
-
Відсутні люфи, деформації – відрегулювати такий перемикач практично неможливо.
-
Трос натягнутий правильно. Ослаблений тросик викличе проблеми з перемиканням.
-
Немає пошкоджень сорочки або самого троса. Зношені компоненти потрібно замінити безпосередньо перед проведенням процедури регулювання.
Основні етапи налаштування переднього перемикача – покрокове налаштування
Алгоритм дій наступний:
-
Відкрутити (послабити) болт, який тримає трос переднього перемикача. Зазвичай він відкручується шестигранником на 5 чи гайковим ключем на 9.
-
Провести відповідні маніпуляції з тросиком і манеткою на кермі:
-
Знайдіть на манетці болт натягу троса і вкрутіть його до упору в манетку і виверніть на пів оберту.
-
Натягніть трос рукою або скористайтеся пасатижами та затягніть його фіксуючим болтом. Зверніть увагу, що на шайбах, які притискають тросик, передбачені спеціальні канавки. Необхідно закріпити трос саме у них.
-
-
Виставити крайні положення рамки перемикача болтами «H» та «L».
-
«High» – встановлює крайнє положення на найбільшій зірці системи.
-
«Low» – регулює крайнє положення перемикача на найменшій зірці.
-
Щоб налаштувати крайнє положення болта «L» необхідно перемикнути на найбільшу зірку на задньому перемикачі (відповідає першій швидкості на манетці). Далі починаємо крутити болт «L» поки між ланцюгом (який знаходиться на найменшій зірці системи) і рамкою не залишиться люз близько 1 мм (чим менше, тим краще головне, щоб ланцюг не терся об метал).
При налаштуванні крайнього положення «H» потрібно переключитися на найменшу зірку, що відповідає найбільшому числу на правій манетці від 6 до 11 залежно від того, скільки у всього швидкостей. Ланцюг закидаємо на третю зірку (найбільшу в системі) і крутимо гвинт «H». Налаштовуємо рамку так, щоб ланцюг не злітав на шатун, а з педаллю прозору в 1 мм буде цілком достатньо.
-
Виставити центральне положення рамки переднього перемикача. Необхідно перекинути ланцюг на центральні зірки касети за допомогою заднього перемикача. Перемикаємо з першої на другу швидкість (ланцюг спочатку повинен знаходитися на 1-й зірці), якщо не перемикається, то необхідно натягнути трос регулятором натягу (дивіться пункт 2.А), який знаходиться на манетці. Крутити треба до тих пір, поки ланцюг не буде чітко і швидко переходити на середню зірку.
-
Перевірити плавність перемикання передач. Спробуйте перемикати швидкості і подивитися чи переходить ланцюг на всі зірки. Найчастіше ланцюг не переходить із другої зірки на першу і чіпляє рамку перемикача. Це вирішується шляхом відкручування болта «L» (щоб рамка перемикача змістилася у бік рами) на один два витки і все має запрацювати ідеально.
По завершенню протестуйте перемикання між усіма передніми зірками в поєднанні з різними зірками на касеті. Якщо ланцюг зісковзує або перемикання відбувається повільно, повторіть налаштування обмежувачів і натяг тросика.
Якщо перемикач не працює навіть після налаштувань, перевірте стан передніх зірок і ланцюга, і чи не пошкоджено петух (кронштейн, до якого кріпиться перемикач). Пошкодження цих компонентів негативно впливає на якість перемикання передач.
Кілька порад від веломеханіка:
-
Для стабільної роботи переднього механізма завжди дотримуйтеся балансу між натягом троса і положенням гвинтів L і H.
-
Регулярно очищайте перемикач і тросик, щоб не допускати накопичення бруду.
І наостанок, багатьох клієнтів інтернет-магазину ВЕЛОСКЛАД цікавить питання: чим відрізняється налаштування шосейного байка та МТБ? Відмінностей у налаштуванні переднього перемикача на гірському та шосейному велосипеді немає. Єдине, що в шосейному байку в системі використовується не 3 зірки, а дві, що робить регулювання передач велосипеда більш швидким. Якщо у вас подвійна система, потрібно також виконати всі пункти перерахованого вище алгоритму дій, але без налаштування центрального положення рамки. А натяг тросика буде налаштовуватися при перемиканні на 2-у зірку, де регулювання крайнього положення відбувається за допомогою гвинта «H»