Під час катання на гірському велосипеді, траса може стати серйозним випробуванням для райдера, оскільки кожна перешкода здатна вибити з рівноваги. Але не варто відмовлятися від крутих заїздів та справжнього адреналіну, адже є двопідвісний велосипед, на якому можна насолодитися кожним метром екстремальної траси. З цієї статті ти дізнаєшся, що таке двопідвіс, чим він відрізняється від інших байків і чому саме він — найкращий вибір для тих, хто не боїться викликів.

Що таке двопідвісний велосипед?

Раніше, в часи зародження екстремальної велосипедної їзди, кататися гірською місцевістю на жорсткому велосипеді було тим ще випробуванням. Кожен спуск із кам'янистого пагорба буквально витрушував душу з райдера. Але часи змінюються, і технології теж. Спочатку з'явилися велосипеди з амортизованою передньою вилкою, а трохи пізніше — справжні двопідвіси або, як їх ще називають, софт-тейли. Це байки, які оснащений одразу двома підвісками — передньою та задньою. Що це дає? Ти отримуєш максимальний комфорт і контроль навіть на найскладніших трасах.

Як працює двопідвісна система: основні принципи

Двопідвісна система на велосипеді — це складний механізм амортизації. Але як саме все працює? Давай в цьому розберемося:

  • Передня підвіска. Це амортизатор, який розташовується в передній вилці велосипеда. Його основна роль — поглинати удари від переднього колеса, коли ти натрапляєш на камінь, ямку або будь-яку іншу перепону. Це дозволяє зберігати рівновагу і стабільність під час спуску, а також зменшує навантаження на руки та плечі райдера.

  • Задня підвіска. Вона поглинає удари, що передаються через заднє колесо і раму. Це важливо, коли ти їдеш по великому камінню або через глибокі ями, тому що в такі моменти найбільше навантаження припадає на задню частину велосипеда.

Особливості конструкції двопідвісного велосипеда

Мабуть, тобі цікаво, чим же відрізняється двопідвісний велосипед від звичайного. Його відмінність полягає в унікальній конструкції задньої підвіски, однією з ключових частин якої є амортизатори. Їх існують два типи:

  • Пружинний. Це класика. Велика пружина, розташована зовні амортизатора, здатна витримати великі навантаження, гарно амортизує та забезпечує стабільність навіть на найбільш нерівних маршрутах.

  • Повітряний. Легкий, компактний і ефективний. Він оснащений спеціальним картриджем, який заповнений повітрям під високим тиском. Це дозволяє знизити вагу байка без втрати амортизаційних властивостей. Повітряні амортизатори чудово працюють при помірних навантаженнях.

Також двопідвісний велосипед може мати різні підвіски, про які варто поговорити окремо.

Типи підвісок: одностороння та багаторичажна

У двопідвісних байках використовується два основних типи підвісок, і кожен з них має свої особливості, які впливають на твої враження від катання:

  • Одностороння підвіска — це коли задній амортизатор знаходиться тільки з однієї сторони рами. Така конструкція простіша і легша, що знижує загальну вагу байка. Вона гарно справляється з перешкодами середнього рівня складності, але якщо плануєш справжні екстремальні спуски або перегони, то, можливо, варто розглянути щось потужніше.

  • Багаторичажна підвіска — система, яка використовує кілька важелів для кращої амортизації. Вона забезпечує найкраще поглинання ударів і дозволяє велосипеду краще адаптуватися до рельєфу. Така система ідеально підходять для серйозних трейлових заїздів і екстремальних спусків. 

Види двопідвісних велосипедів

Двопідвісні велосипеди можуть здатися схожими один на одного, але насправді вони розрізняються за типом підвіски, геометрією та здатністю витримувати різні види навантажень. Їх потрібно обирати залежно від того, як і де ти плануєш кататися.

Велосипеди для крос-кантрі

Коли мова йде про велосипеди для крос-кантрі, то на першому місці стоїть швидкість та маневровість. Такі байки оснащені передньою і задньою підвіскою з ходом амортизаторів від 100 до 120 мм. Вони неймовірно легкі, що дозволяє розганятися на рівних ділянках і легко долати підйоми. Кут нахилу рульової колонки зазвичай складає 68,5 градусів, що дає чудову стабільність на високих швидкостях і при поворотах. Якщо тобі подобається їздити по різним типам ландшафту, проходити гірські маршрути та при цьому бути максимально швидким — цей байк для тебе.

Ендуро та трейлові моделі

Трейлові та ендуро байки — це саме те, що потрібно для катання по складних трасах. Вони мають підвіску з ходом від 130 до 160 мм і кут нахилу рульової колонки 67-68 градусів. Такі байки чудово підходять для трейлів, де поєднуються технічні спуски, круті підйоми та різноманітні перешкоди, як-то камені, коріння дерев і гілки. У таких умовах ці байки покажуть свої найкращі якості.

Даунхіл велосипеди: для екстремальних спусків

Даунхіл створений для тих, хто шукає найчистіший екстрим. Спуски по дуже крутих горах і скелях, часто по вузьких і кам'янистих трасах — ось особливості цієї дисципліни. Даунхіл велосипеди, з амортизацією до 200-220 мм і дуже м'якою підвіскою, створені для того, щоб поглинати сильні удари та будь-які нерівності. Кут нахилу рульової колонки в таких байках зазвичай складає 64,5 градуса, що забезпечує неймовірну стабільність під час руху.

Переваги двопідвісних велосипедів

Зараз ми поговоримо про те, чому двопідвісний велосипед змінить твоє уявлення про гірські поїздки. Сідай зручніше та готуйся дізнатися про його переваги, а їх у нього дійсно багато.

Більша швидкість та ефективність

Двопідвісні велосипеди дозволяють розвивати більшу швидкість з меншими зусиллями, тому що амортизатори працюють на тебе. Вони поглинають удари та нерівності дороги, що допомагає зберегти енергію, яку ти зазвичай витрачаєш на подолання перешкод.

Краща керованість у складних умовах

Коли на тебе чекають круті спуски, кам’яні схили та непередбачувані повороти, саме двопідвіс здатен дати тобі відчуття повного контролю. Завдяки передній і задній підвісці ти відчуваєш себе впевнено навіть на найскладніших ділянках. Байк буде рухатися рівно, а ти зможеш тримати кермо як професіонал. Підвіска робить будь-які повороти й маневри легкими та передбачуваними.

Ефективність у поглинанні ударів

Що ще робить двопідвіс настільки крутим? Звісно, його здатність поглинати удари. Коли ти влітаєш в ями, камені, коріння та інші природні перешкоди, система подвійного амортизування зменшує навантаження на твої суглоби. Це значно знижує ризик травм і дає можливість кататися довше без відчуття втоми.

Як вибрати двопідвісний велосипед?

Двопідвісних велосипедів існує ціле різноманіття. Але як не заплутатися в нескінченній кількості моделей і вибрати саме той байк, який буде по кайфу саме тобі?

  • Тип катання. Перш за все, визначся, для чого тобі потрібен двопідвісний велосипед і де ти плануєш кататися. Якщо любиш спуски та важкі маршрути, тобі потрібен байк з хорошою амортизацією, міцною рамою та широкими шинами.

  • Амортизація. При виборі моделі звертай увагу на хід амортизаторів. Чим більший хід, тим більше комфорту на складних маршрутах.

  • Рама. Матеріал рами — важливий аспект при виборі двопідвісного велосипеда. Найпоширеніші матеріали — це алюміній та вуглецеве волокно. Перший варіант більше підходить для любителів, другий — якщо ти плануєш участь у серйозних змаганнях.

  • Передачі. Система передач — це те, що визначає, як швидко і легко ти будеш долати підйоми або спуски. Обирай велосипеди з широким діапазоном, щоб мати можливість змінювати швидкість залежно від місцевості.

  • Шини. Вони повинні бути достатньо широкими та надійними, щоб витримувати навантаження під час різних маневрів. Обирай шини зі спеціальним протектором, щоб мати більше зчеплення з поверхнею землі.

Звісно, при виборі велосипеда важливо визначити свої фінансові можливості. Двопідвісні велосипеди можуть варіюватися від бюджетних моделей до топових спортивних. Тому варто вирішити, який саме рівень якості ти хочеш отримати, та обрати байк, який підходить саме тобі.

На що звернути увагу під час тестування велосипеда

Якщо ти збираєшся купити новий двопідвісний велик, це не той випадок, коли можна просто зайти в магазин, вибрати найкрасивіший і поїхати додому. Тут варто провести тест-драйв, під час якого потрібно перевірити всі «дрібниці», адже саме вони визначають, чи буде байк твоїм на 100%:

  • Перше, на що ти повинен звернути увагу — це сидіння. Під час тесту сядь на велосипед і проведи кілька хвилин у різних положеннях. Ти повинен відчувати підтримку, а не дискомфорт.

  • Перевір, чи кермо знаходиться на комфортній висоті. Якщо ти відчуваєш, що на нього потрібно сильно тягнутися, або, навпаки, руки занадто високо — це може стати проблемою при тривалих поїздках. Кермо має бути таким, щоб ти міг тримати його легко, без напруги в плечах чи спині.

  • Тестуючи байк, важливо перевірити стійкість. Зроби кілька різких маневрів, перевір, як велосипед поводиться при різкому повороті або зміні напрямку. Відчуття стабільності — це головне!

  • Перевір, як ти почуваєшся під час заїзду вгору — чи легко переставляються передачі, чи комфортно ти сидиш, і чи не відчуваєш надмірного дискомфорту в спині або ногах.

Двопідвісні велосипеди — це справжні королі бездоріжжя, які готові до будь-яких викликів. Незалежно від того, чи ти новачок, чи досвідчений райдер, цей байк допоможе тобі досягти нових висот. Тому не бійся експериментувати, обирай модель під свої потреби, і нехай кожен заїзд приносить тобі максимум емоцій та адреналіну!