Наявність гальмівної системи на велосипеді – одна з ключових умов безпечної, комфортної та тривалої експлуатації транспортного засобу. У нашій сьогоднішній статті розглянемо, як відрегулювати гальма на велосипеді, щоб зробити їзду комфортною та безпечною.
Типи велосипедних гальм та їх особливості
Залежно від механізму дії, розрізняють наступні види гальм:
-
Обідні (V-brake, кантилеверні, U-brake) забезпечують гальмування завдяки затисканню обода колеса гальмівними колодками. Відрізняються простою конструкцією, легкою вагою, але залежні від чистоти, відсутності викривлень обода та менш ефективні в дощову погоду.
-
Дискові (механічні, гідравлічні) діють через затискання гальмівного ротора (диска), закріпленого на колесі. Забезпечують ефективне гальмування за будь-якої погоди, менше навантажують обід колеса, продовжуючи його термін експлуатації. Але складніші в обслуговуванні, порівняно з обідними конструкціями. Механічні дискові гальма простіше налаштувати, але вони менш чутливі, ніж гідравлічні.
-
Барабанні (втулкові) спрацьовують від зворотного обертання педалей, у результаті гальмівні колодки розпирає всередині барабана. Розташовані всередині втулки колеса. Потребують мінімального обслуговування, але менш ефективні порівняно з дисковими конструкціями.
-
Ролерні являють собою покращену барабанну систему, при якій гальмо спрацьовує від натискання на ручку. Надійні для поїздки містом, але не ефективні для спортивної експлуатації.
Якщо барабанні та ролерні гальма не вибагливі у догляді, то перші два типи систем потребують періодичного регулювання.
Покрокове налаштування обідних гальм
Щоб обідні гальма працювали надійно та ефективно, слідуйте алгоритму дій:
-
Відрегулюйте натяг тросиків. Особливо це важливо для заднього гальма, оскільки тут є кілька перегинів «сорочки», в яких тросик, що провис, може застрягти – наприклад, в місцях входу та виходу «сорочки» з рами. Переконайтеся, що тросик добре натягнутий по всій довжині – інакше одного разу може статися так, що при натисканні, гальма просто не спрацюють.
-
Перевірте наконечники сорочок, щоб вони були до кінця на них одягнені. Якщо там залишається прозір, то при натисканні на ручку, замість тросика буде рухатися «сорочка», що, природно, не найкраще вплине на роботу гальм. Якщо ж наконечників немає, перевірте, щоб «сорочки» були обрізані під прямим кутом, і до упору вставте їх у відповідні порти гальмівної ручки.
-
Виставте потрібний хід гальмівної ручки. Декому подобається, коли колодки розташовані зовсім близько, щоб гальма працювали максимально швидко, а інші вважають за краще, щоб вони «схоплювалися», коли ручка майже дістає керма. Спочатку слід притиснути колодки до обода, потім натягнути руками трос і зафіксувати його. А далі вже просто налаштовуєте хід ручки за допомогою регулювальної муфти. Ідеально, коли при натисканні ручка не дістає до керма 2-3 см.
-
Відцентруйте гальмо. На більшості гальм є спеціальний гвинт, що дозволяє налаштувати хід. Підкрутіть його так, щоб при натисканні на ручку обидві колодки примикали до обода одночасно.
-
Вирівняйте колодки відносно ободів. Для регулювання положення колодок використовуйте шестигранний ключ: послабте болти, виставте потрібне положення і затягніть їх. Але перш ніж затягувати, підкрутіть їх, міцно утримуючи колодку рукою, щоб вона нікуди не зміщувалася. І лише потім закручуйте болти до кінця.
-
Виставте колодки під потрібним кутом. Можна взяти, наприклад, стару банківську картку та прокласти її між колодкою та ободом так, щоб вона закривала задню третину колодки. Після цього натисніть на гальмівну ручку і, не відпускаючи її, послабте болт колодки, а потім затягніть його назад. Проробіть те саме з іншого боку – тепер колодки будуть торкатися обода під оптимальним кутом.
Покрокове налаштування дискових гальм
Дискові гальма бувають:
-
механічні – колодки рухаються за допомогою ручки та тросів;
-
гідравлічні – у таких системах тиск на колодки здійснюється за допомогою технологічної рідини під тиском.
Налаштувати механічну систему гальм не так вже й складно, достатньо мати мінімальний набір ключів та відповідально підійти до справи. А ось щодо гідравліки – тут все набагато складніше.
На механічному дисковому гальмі одна колодка нерухома, друга переміщається при натисканні гальмівних важелів. Цей нюанс визначає алгоритм, як підтягнути дискові гальма на велосипеді:
-
Вирівнювання каліпера (машинки) так, щоби площини гальмівного диску та колодок були між собою паралельні. Для цього необхідно попередньо послабити гвинти кріплення, потім правильно виставити та затягнути. Намагайтеся зробити так, щоб проміжок з обох боків диска був однаковим.
-
Регулювання нерухомої колодки. Повертаючи, розташований з внутрішньої сторони регулювальний диск, вручну або ключем Torx, підведіть одну з колодок максимально близько до диска, не допускаючи його торкання.
-
Регулювання рухомої колодки. Звільніть трос, послабивши болт на поворотному кронштейні. Регулювальним гвинтом із зовнішнього боку досягайте такого положення колодки, при якому затискання диска відбувається в середині ходу. На механічному гальмі деяких виробників такий регулятор може бути відсутнім, у цьому випадку положення колодки задається при затягуванні троса.
-
Фіксація троса. Натягнувши трос плоскогубцями, зафіксуйте гвинтом і перевірте роботу натисканням гальмівної ручки. У затиснутому положенні ручка повинна бути на зручній відстані від грипси. За необхідності підтягніть або послабте трос.
-
Перевірка. Проїдьтеся велосипедом і злегка притріть колодки кількома гальмуваннями, щоб переконатися в якісному налаштуванні. Більш точне регулювання механічних дискових гальм можна виконати обертанням регулятора на корпусі кріплення ручки.
Підтримка гальм у належному стані
Щоб гальма працювали справно та служили довго, дотримуйтесь кількох правил:
-
щоразу перед поїздкою перевіряйте роботу гальм;
-
при необхідності очищайте систему від забруднень, які перешкоджають справній роботі;
-
якщо довго не каталися на велосипеді, пройдіть повне технічне обслуговування байка;
-
не зберігайте велосипед у надто холодному приміщенні, на відкритому повітрі у зимовий час;
-
у механічній системі частіше перевіряйте троси, у гідравліці – герметичність гідролінії;
-
змащуйте рухомі деталі системи спеціальними мастилами.
За першим налаштуванням гальмівної системи краще звернутися до професіоналів: вони налаштують велосипед під вас, проконсультують з питань догляду та обслуговування.